Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en 855-97. Ibland när man ska blinka och inte är riktigt bestämd med reglagespaken så sprakar det (istället för det vanliga blinkersklickljudet). Är det mest troligt att det är spaken (brytaren) eller reläet?

Om det är spaken, är det lätt/medel/svårt att fixa själv, om man inte har tummen mitt i handen?
Om det är reläet, är det svårt att sätta dit (vid sidan av såklart) ett biltema-relä? Någon nackdel med biltema-relät, typ annorlunda klickljud?

Mvh.
av *pettson*
Det är reläet som är trött med största sannolikhet.
Att föreslå en annan typ av relä betyder att du inte har en aning om var ditt relä sitter och vilken skepnad det har. Blinkersreläet är nämligen din varningsblinkersknapp. Med andra ord inga alternativ för utbyten. men skroten brukar vilja ha mellan 20-100 kr för en beg så man måste inte panta in livet för en hel som passar.
Jodå Pettson jag vet vart reläet sitter och hur det ser ut ;-//, och panelen är borttagen för sakens skull :wink:.
Vad du menar med den förutfattade meningen är kanske att det inte är en god idé att byta till ett biltemarelä, eller?
Naturligtvis passar inte Biltema-reläet det förstår jag, därför skrev jag "vid sidan av" :!:.
Visst kan jag köpa ett billigt beg på skroten för samma peng som Biltema 50kr... Men ett beg vet man ju inte om det är friskt eller har samma intermittenta defekt som mitt nuvarande. Men det lutar väl åt att chansa helt enkelt... såvida ingen har erfarenhet av att koppla in ett "externt" typ biltema :-)-).
av *pettson*
Okalettos skrev:Jodå Pettson jag vet vart reläet sitter och hur det ser ut ;-//, och panelen är borttagen för sakens skull :wink:.
Vad du menar med den förutfattade meningen är kanske att det inte är en god idé att byta till ett biltemarelä, eller?
Naturligtvis passar inte Biltema-reläet det förstår jag, därför skrev jag "vid sidan av" :!:.
Visst kan jag köpa ett billigt beg på skroten för samma peng som Biltema 50kr... Men ett beg vet man ju inte om det är friskt eller har samma intermittenta defekt som mitt nuvarande. Men det lutar väl åt att chansa helt enkelt... såvida ingen har erfarenhet av att koppla in ett "externt" typ biltema :-)-).
Nej jag hade nog en förutfattad mening som jag väl får be om ursäkt för, jag har aldrig varit med om nån som medvetet går över ån efter vatten så att säga. Vet man om hur nånting är och fungerar så brukar man sällan bygga om det till det sämre, när det inte kostar några direkta pengar att åtgärda det på korrekt sätt.
När du summerar ombyggnaden med tid, för tid är pengar hur man än gör, relä, kabelskor av olika slag samt kablage. Ja då har du betalt mer för ombyggnationen än du betalar för ett nytt relä.
Var på skroten och fick tag i ett relä (200kr :shock:) som jag provade på plats i bilen...
Tyvärr visade det sig att det blev samma fenomen som med det nuvarande. Så det lutar
väl åt att det trots allt är brytaren i spaken som är defekt på nåt sätt...

Skroten vill ha 250kr för en beg komplett spak, om det är prisvärt eller dyrt vet jag inte,
men direkt billigt låter det inte iaf...
Så jag tänker försöka mig på att plocka isär "spakbrytaren" och se om jag blir klok,
det kanske slutar med att jag snabbt som tusan åker till skroten :lol:
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]