PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Shadder
Tjenare jag tänkte fråga alla Volvokunniga här, jag har ett litet problem med min B20 Stromberg som drar 2liter halvmilen. Det är ju något som är galet.

Har hört att man kan prova: Byta olja samt oljefilter, kolla tänd delarna och göra rent förgasaren. Jag har gjort rent förgasaren och det såg inte så illa ut men för att komma åt huvudmunstycket behöver man tydligen ett specialverktyg. Tänkte att huvudmunstycket var utskruvat max så det var därför den kanske drog mycket?

Jag kan inte tänka mig att det ska vara nåt fel på tändningen för den startar jättebra och har en jämn tomgång?

Kan det vara oljan? att den blir för varm?

Ge mig gärna lite tips för blir dyr att köra den som den är nu =)

Ha det!
av Amarace
Först, vad är det för bil? Hur kör du, stadskörning eller landsväg eller blandat? 4-växlad eller Overdrive? Hur har du mätt? Full tank, nollställt tripp kört och sen tankat o räknat ut det?

Det låter ju som stads om den dra 2 liter halvmilen, det blir 4 liter/mil vilket är omöjligt, den skulle bli dränkt i bensin.
Så du har ender ett kraftigt läckage eller så är det nån som slangar.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Omöjligt är det inte.

Min första Amazon skulle köras till en verkstad för att justera förgasaren bla. det var en skvätt i tanken så vi hällde i en 5 litersdunk, vilket bör ha blivit ca 8 liter, farsan körde och han svor över att den gick skitdåligt. Soppatorsk efter 2½ mil :shock: Hade då 1 mil kvar så vi rullade in på Shell i Lunde och tankade.

Killen på verkstan dömde ut förgasaren... Någon hade (trodde han) slagit ner munstycket med ett don och sen borrat bort graderna som blivit :lol:

Byt förgasaren eller renovera. :wink:
Senast redigerad av 1 Hasse63, redigerad totalt 0 gånger.
av Shadder
Hasse63 skrev:Omöjligt är det inte.

Min första Amazon skulle köras till en verkstad för att justera förgasaren bla. det var en skvätt i tanken så vi hällde i en 5 litersdunk, vilket bör ha blivit ca 8 liter, farsan körde och han svor över att den gick skitdåligt. Soppatorsk efter 2½ mil :shock: Hade då 1 mil kvar så vi rullade in på Shell i Lunde och tankade.

Killen på verkstan dömde ut förgasaren... Någon hade (trodde han) slagit ner munstycket med ett don och sen borrat bort graderna som blivit :lol:

Dyt förgasaren eller renovera. :wink:
Jag kör landsväg på normalvarv.. Den är 4 växlad. Det är en duett -62a men motorn är garanterat inte den som satt i från början.

Tack Hasse! Jag ska se va skroten tar för en förgasare, och se om det blir någon skillnad. Det är säkert den som spökar.
Användarvisningsbild
av Hasse63
En beg. förgasare behöver inte vara bra... kolla upp din... be någon att "känna på den" är den "glappfri" kan det räcka med att du byter nål och munstycke.

Om du köper en beg. så ska den vara glappfri i spjälaxeln, eller i den närmaste glappfri = (ska vara svårt att känna glappet).

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]