Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Hej. Har märkt att min bil säckar ihop massa i bak så fort man har folk i bilen.
Gäller en s40 t4 -00

Den är stabil på vägen och inga missljud.
Lastar man i 1person i bak så sjunker den ner massa.Kanske vildgissat 5-10cm (blir fortfarande inga missljus eller går konstigt) bara mycket lägre.

Vad tror ni dämparna eller fjädrarna.
Eller kanske båda? och i så fall. vilket ska jag byta först. har inte ekonomi att byta båda sakerna nu.

mvh
av klacken
Byt fjädrarna,dämparna har inget att göra med hur lågt den sjunker vid lastning utan endast stabiliteten när man kör.Den blir ostabil och gungig om dämparna är dåliga.
Användarvisningsbild
av mrdan
Jag skulle säga att du ska byta både fjädrar och dämpare samtidigt. Du vill inte riva ned en gång till om några år. Jag köpte mina på Mekonomen inte så blodigt dyrt. Känner ej till Biltemas kvalitet.
Räkna med att du får såga/kapa/bränna loss den nedre bulten, den satt som i helvete på min -00a. Sen får du riva ut nästan hela inredningen i bagaget för att komma åt. Men det är inget problem.
av Kojje
-00:orna har inte samma fjärdrar som fram till -99 och ej heller samma som till 2001- en av anledningarna att -00:an ibland kallas fas 1.5 att avgöra om dämparna är dåliga gör du genom att gunga bilen upp och ner i varje hörna när du "gungat igång bilen" så sluta då skall bilen inte fortsätta att gunga utan stoppa upp med 2- gungningar.Köp fjädrar på mekonomen eller annan bildelsfirma där dom tar fram rätt grejor via reg nr.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]