Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Vi närmar oss alltså Volvos vision från 2000 om att man kan ringa och få mer effekt och andra fånerier, eller var det med S80 och single wire?
Kanske kan man via VoC få Polestar i bilen också? Det är väl bara en tidsfråga.
Eller att VoC ringer dig och säger, vi ser att du kör i 130km/h på motorvägen....
av Novis01
HerrDödén skrev:... Hmm, det där är ett frågetecken som jag inte riktigt rätat ut. Ingår det någon form av telefon i VoC som går att ringa med? Eller hade du valt till telefon utöver VoC? ...
Har för mig att VOC måste kombineras med bluetooth telefon.
Tror att jag sett en SIM-kortshållare i handskfacket, men inget som jag provat.
Men helt klart finns det någon form av "fungerande telefon" inkluderat i systemet eftersom ett samtal kopplas upp när man trycker in VOC-knappen.
av HerrDödén
Novis01 skrev:Har för mig att VOC måste kombineras med bluetooth telefon.
Det är möjligt, men blåtandsuppkopplingen ger ingen direkt möjlighet att ringa såvitt man inte har en mobiltelefon kopplad till den. Således kan den biten inte ha något att göra med SIM-kortshållaren eftersom SIM-kortet är tänkt att sitta i min mobiltelefon och inte i bilen.
Novis01 skrev:Men helt klart finns det någon form av "fungerande telefon" inkluderat i systemet eftersom ett samtal kopplas upp när man trycker in VOC-knappen.
Kring just den biten har jag fått uppfattningen (vilken kave onekligen delar sett till tidigare inlägg) att VoC har en separat enhet med ett SIM-kort vi ägare inte kommer åt. Annars blir det liksom fel - om jag som ägare inte har ett SIM-kort i den telefon som nämns tidigare i tråden skulle denna inte fungera över huvud taget och det skulle då gälla VoC också.

Ser ingen annan lösning än att det finns två telefoner i bilen - en dedikerad för VoC med dolt SIM som vi ägare inte har direkt tillgång till, sedan ytterligare en plats för ett eget SIM där vi kan ringa runt bland vänner och bekanta - rimligen utan att inkräkta på VoC. Vore just snyggt om man krockar medan man diskuterar hallonsaft med mormor över telefon varvid det tutar upptaget när VoC ringer upp :-~
av Novis01
HerrDödén skrev:...Det är möjligt, men blåtandsuppkopplingen ger ingen direkt möjlighet att ringa såvitt man inte har en mobiltelefon kopplad till den. Således kan den biten inte ha något att göra med SIM-kortshållaren eftersom SIM-kortet är tänkt att sitta i min mobiltelefon och inte i bilen...
HerrDödén skrev:... Ser ingen annan lösning än att det finns två telefoner i bilen - en dedikerad för VoC med dolt SIM som vi ägare inte har direkt tillgång till, sedan ytterligare en plats för ett eget SIM där vi kan ringa runt bland vänner och bekanta - rimligen utan att inkräkta på VoC.... :-~
Det är kanske en "multitasking" enhet som både kan vara Bluetooth åt förarens mobil och fungera som fristående enhet om man matar den med ett SIM-kort, samt köra VOC när så krävs?
HerrDödén skrev:...Vore just snyggt om man krockar medan man diskuterar hallonsaft med mormor över telefon ...
Mormor?? var det inte smurfarna som skulle ha hallonsaft?? :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Variosboy
kave skrev:Vi närmar oss alltså Volvos vision från 2000 om att man kan ringa och få mer effekt ....
Så är det ju på lastbilssidan, så varför skulle det inte kunna komma till personbilssidan också?
(Ingen jag skulle vilja abbonera på, men det finns ju folk till allt)
Användarvisningsbild
av apersson850
Den här tråden är väl gammal som gatan, antar jag, men jag hittade den när jag spanade efter något slags instruktion för VOC.

Tittar ni här finns det lite information om Volvo on call. Intressant är förstås att det är sidorna 13 och 14 ur en manual man kan hämta där (om start via SMS), så det måste finnas en fullständigare manual någonstans.
Användarvisningsbild
av haggen
Det kom med en bra beskrivning med instruktionsboken när vi hämtade ut bilen.
Jag laddade ner appen från m.volvocars.com/intl
Det fungerar fantastiskt smidigt. Antingen startar eller stoppar du värmaren direkt med två tryck eller så programmerar du tiduret lika enkelt via mobilen. Ingen instruktionsbok behövs.
T ex så ställde jag tiduret när jag klev på planet i Wien och så hade jag en varm och isfri bil på Arlanda. :-)))))
Vanligt tidur i all ära, men hur ofta får man inte ändrade planer... tror att jag aldrig klev in i en kall bil i vintras. Tar man en diesel är VOC ett måste!
Användarvisningsbild
av apersson850
Hörde av en kille på den lokala Volvoverkstaden om en av deras kunder, som ställde en bil med VOC i parkeringshuset vid Köpenhamns flygplats. Bilägaren flög till Thailand eller nåt ställe i den regionen.
Efter ett tag började bilen, som då alltså stod utomlands (inte i Sverige) att skicka SMS efter SMS efter SMS efter SMS till ägaren om att batterispänningen var låg.

Blev visst rätt dyrt innan killen kom hem igen!
av Mrglide
Ja köpte en Volvo V60 DRIVe Ocean Race förra veckan.. Och den har Volvo On Call.. Nu frågade ja säljaren vad det kommer att kosta o han sa = Det är gratis första 3åren därefter ca 1000:- per år:)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Fick du papper på det? Om inte annat kan du nog känna dig lurade så det förslår!

För övrigt: Välkommen till forumet! :D

Hej! Ibland så är tomgången lite […]

Ulyd motor Xc90 d5 2007

Den verkar inte gå på alla cylindrar, […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]

XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]