Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejåhå vad jag har frågat, men jag är inte färdig än.. :)
Många har olika påståenden när den bättre varianten av m56h kom, och jag skulle hemskt gärna vilja veta just när denna bättre variant kom..? Har tidigare ägt en 850glt -92 innan min nuvarande 850 turbo -95, och det jag har lagt märke till är att lådan som satt i min -92glt ville hemskt gärna skrapa och leva fan vid snabba växlingar, till skillnad mot min nuvarande bils vxl.låda (-95turbo) som har fungerat mycket bättre (fram tills nu :wink: )
Så, när och hur många uppgraderingar har gjorts under årens gång..? Är det "ju nyare låda desto bättre"(?), eller vore den bästa i mitt fall en m56h från en 850 av årsmodell -97...? (då denna har utv. slavcylinder och kanske trippla synkringar och allt man läst/hört) Har som sagt inte så stor koll på ämnet förutom det jag själv upplevt med mina tidigare/nuvarande volvos..
Tack så hemskt mycket!
av *pettson*
Utförandet har inte ändrats ett dugg (att skryta med) tekniskt sett mellan 92 och 00 utom på vissa punkter.
Man har börjat använda bättre material i synkringarna, man var nogrannare vid tillverkningen av synkringarna
Dreven har även dom förvisso ythärdats med annan metod. Schimsningen av diffen gjordes med PLASTRINGAR.. det slutade man med 1995 om jag minns rätt.

Att synkringarna skrapade var ett problem när volvo köpte växellådan av mitsubishi, även mitsubishi hade det problemet i både sina egna bilar och t.ex i hyundai sonata där den även satt ihop med mitsubishis motor.
Felet SKULLE varit åtgärdat på garanti kostnadsfritt åt alla som köpte en 92 och 93 års modell.
Men tydligen så blev det inte så för alla.
Felet berodde på för klena synkringar.
Dom gjordes i kraftigare material redan sent 1993. Sen dess är det alltså inga hejdundrande uppdateringar. Sen kom en starkare låda runt 00, dock vet jag inte riktigt vad som skulle gjort lådan så *extremt* mycket starkare då den i princip är identisk med dom innan 00.. Visst har man gjort lite andra materialval och ändrat slaven lite men ändå.
Du gör som du vill med byte. Vill du inte bygga om kan du väl använda en så ny låda som möjligt.
Till att börja med så är jag mycket tacksam för alla svar. :-)-)
Det är ju inte själva ombyggnationen som skrämmer mig, utan det är den dagen då slavcylindern ger upp, och vips så måste HELA LÅDAN ner för att byta enbart den!
Då känns allt så mycket bekvämare om man har en utv. slav om du förstår mig rätt..
MEN, om man ska dra det hårt kanske man ska vända på det.. Att man kört slut på diffen/lådan pga att man kanske valde en "svagare" låda, då är det helt plötsligt minst sagt lika jobbigt!
Nu tror ju jag att så länge man inte åker runt och slirar på ett hjul och växlar med förstånd så spelar det ingen större roll vilken låda man väljer efter års. mod. -95..
Om man tar som exempel så körde väl Melin med runt 700hk, (och det lär ju inte direkt vara mindre vrid), och det med org. drivaxlar och låda(kanske en nyare mod?), DOCK QUAIFE DIFF!(stavning?)
Det tycker jag är tillräckligt stark låda för att klara en ATM steg 4 trimmad som KANSKE kan lämna angiven effekt (320hk?)i dryga 10-30sek??!?!
Rätta mig om jag har fel!
av *pettson*
Du har helt rätt, faktum är att det spelar ingen som helst roll vilken låda man köper alls om man misshandlar den tillräckligt.
Alla M56H lådorna oavsett modell är tillräckligt starka för att klara 320hk och normal körning med lite bus då och då. Det som hänt dom flesta är att dom spunnit som idioter på ett hjul och sen träffat ett brunnslock eller nåt liknande så att diffen under fullt spinn velat fördela över kraften till andra hjulet. Med katastrof som följd..
Här ser du hur du kopplar om nya lådan till abs:

Det finns en del beskrivningar men ingen med bilder.

Passade därför på att göra en till förklaring med bilder också :)
Först några bilder på Gamla lådan och kontaken
Bild
Bild
Bild

Leta sedan reda på ABS styrenheten i motorrummet! ta bort kontakten och öppna upp den.
Det är här vi skall koppla in oss!

Bild

Gamla Kontakten som satt i givaren på lådan skall Väck! Klipp av denna kontakt
Bild

Förläng sedan med ca 20 cm, Se beskrivning i bilden
Bild

På med krympslang på varje kabel ,men skjut undan den så att den inte krymper medans du löder
Bild

Skala Dessa 2, brun och svart! tvinna in din förlängda del som du gjorde i förra momentet!
Bild

När du har lödit klart så använd eltejp ordentligt för att isolera!
Bild

Glöm nu inte denna del också :)
Bild

Därefter är det bara att snygga till allt och tillbaka med handsken på absstyrenheten igen

Hoppas detta hjälper många av er :)
zeblopez skrev:Här ser du hur du kopplar om nya lådan till abs:

Det finns en del beskrivningar men ingen med bilder.

Passade därför på att göra en till förklaring med bilder också :)
Först några bilder på Gamla lådan och kontaken
Bild
Bild
Bild

Leta sedan reda på ABS styrenheten i motorrummet! ta bort kontakten och öppna upp den.
Det är här vi skall koppla in oss!

Bild

Gamla Kontakten som satt i givaren på lådan skall Väck! Klipp av denna kontakt
Bild

Förläng sedan med ca 20 cm, Se beskrivning i bilden
Bild

På med krympslang på varje kabel ,men skjut undan den så att den inte krymper medans du löder
Bild

Skala Dessa 2, brun och svart! tvinna in din förlängda del som du gjorde i förra momentet!
Bild

När du har lödit klart så använd eltejp ordentligt för att isolera!
Bild

Glöm nu inte denna del också :)
Bild

Därefter är det bara att snygga till allt och tillbaka med handsken på absstyrenheten igen

Hoppas detta hjälper många av er :)

Mycket bra beskrivning, men hur gör man om man byter från 97 till 94.
Jag har gjort det bytet men hastighetmätaren funkar ej, abs lampan har tänds, ska söka om det är en givare som lagt av.
SLUTA citera ett svar med bilder! Idioti...
Edit: Till den som inte fattar: Brukar du när du får en fråga upprepa frågan innan du svarar?

Ja jörgen14797 det är du som står för idiotin. Tänk efter före...

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]

Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]