NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
av Gourmand
CarMan skrev:Motorn är inte en peugut motor.
Motorn tillverkas av PSA Engins & monteras i Volvo, Ford, Peugut, Mazda, Citroen.

Det är PSA Engins som gjort en sån ruten konstruktion som gör att servicekostnaden blir så himmla hög.
Och vad tror du PSA är ? Jo, Citroen/Peugeot, världens största tillverkare av personvagnsdieslar och de som konstruerade partikelfiltret. Något som innebar en smärre revolution för dieselbilarna, inte minst i Sverige. Dessutom var de, förutom Fiat/Alfa, först med de moderna common rail-motorerna, långt för Mercedes, VAG och BMW, t.ex. Deras större dieslar (V6-dieslar) sitter b.a. också i de större Jaguar-modellerna. Dessa PSA-dieslar är kända för att ha en mycket lång livslängd. De håller helt enkelt väldigt länge. På nya Citroen C5, C4 osv, så behöver du ej byta partikelfiltret. Detta beror inte först och främst på själva filtret, utan mer hur det är placerat i förhållande till motorn. För att ett partikelfilter ska vara "självrenande", så måste det utsättas för höga temperaturer för att detta ska funka, det är vad det handlar om. Dock går det att komma betydligt billigare undan på det sätt som flera inlägg redogör för här, i sina kommentarer till trådskaparen. Det finns ingen som helst anledning att behöva betala sådana fantasisummor helt i onödan. Strunta i Volvo och alla andra s.k. auktoriserade märkesverkstäder och anlita en riktig verkstad istället, eller gör jobbet själv och skaffa grejorna enkelt på annat håll
av PaS83
Marbas skrev:Sen vet jag inte hur mycket drivmedlet kostar hos er, men jag har för mig att dieseln kostade runt 13:50 sist jag tittade...

Så räknar vi om lite så får jag det till en diff på ca 16 300:- per år och två bilar. Visst, det är ju lite pengar iof.
Förutom nollan som felade då.. :wink: ..så är det väl inte så exakt noga på siffror och kronor hit och dit, här har dieseln pendlat och
varit en bra bit över 14:-, igår kostade den 13:59. Men jag är helt säker på att den inte kommer sjunka de närmaste åren, har tänkt att
behålla bilen iallafall tre till.
Skillnaden per år blir iallafall såpass stor att jag inte tycker den högre kostnaden är motiverad för en ren transport till och från arbete.
Fast klart att den skulle vara roligare med mera motor!
Användarvisningsbild
av Doffen
Gourmand skrev:
Motorn tillverkas av PSA Engins & monteras i Volvo, Ford, Peugut, Mazda, Citroen.

Det är PSA Engins som gjort en sån ruten konstruktion som gör att servicekostnaden blir så himmla hög.
Och vad tror du PSA är ? Jo, Citroen/Peugeot, världens största tillverkare av personvagnsdieslar och de som konstruerade partikelfiltret. Något som innebar en smärre revolution för dieselbilarna, inte minst i Sverige. Dessutom var de, förutom Fiat/Alfa, först med de moderna common rail-motorerna, långt för Mercedes, VAG och BMW, t.ex. Deras större dieslar (V6-dieslar) sitter b.a. också i de större Jaguar-modellerna. Dessa PSA-dieslar är kända för att ha en mycket lång livslängd. De håller helt enkelt väldigt länge. På nya Citroen C5, C4 osv, så behöver du ej byta partikelfiltret. Detta beror inte först och främst på själva filtret, utan mer hur det är placerat i förhållande till motorn. För att ett partikelfilter ska vara "självrenande", så måste det utsättas för höga temperaturer för att detta ska funka, det är vad det handlar om. Dock går det att komma betydligt billigare undan på det sätt som flera inlägg redogör för här, i sina kommentarer till trådskaparen. Det finns ingen som helst anledning att behöva betala sådana fantasisummor helt i onödan. Strunta i Volvo och alla andra s.k. auktoriserade märkesverkstäder och anlita en riktig verkstad istället, eller gör jobbet själv och skaffa grejorna enkelt på annat håll
Skal også nevnes av Volvo sine motoren, D5 slipper man å bytte partikkelfilter.
Men selv fikk jeg beskjed om at på min V70 2.0 D slipper jeg unna å bytte partikkelfiltert, helt enkelt på grunn av høyere varmeutvikling enn hva 1.6 D motoren har. Er heller ingen påfylling av additiv på V70 2.0 D, så er jo litt merkelig at det skal være en såpass forskjell på V50 2.0 D og V70 2.0 D. Er vel strengt tatt samme motor ?
Användarvisningsbild
av CarMan
Gourmand skrev:

Samma på Volvo, den senaste Verdi en av PSA motorn behöver man inte byta filtret på.
Filtret är för övrigt monterat direkt på turbon på, du kan inte montera filtret varmare!

Sen är det väll ingen som sakt att moton är dålig/ läk kvalitet.
Det jag sa var att det var en skit konstruktion = byggd så det tar lång tid att plocka bort saker från motorn, vilket kör att det blir dyrt för kunden.
av Gourmand
Utan att dra detta i långbänk, men faktum är ju att detta inte har med partikelfiltrets konstruktion att göra, då själva filtret ej kan konstrueras på så många sätt. Problemet är sättet Volvo valt att montera partkikelfiltret på. Ska någon kritiseras för detta är det knappast PSA (Citroen/Peugeot). Så var det med den skitkonstruktionen. Man ska nog i stället skänka en tacksamhetens tanke till PSA, då deras moderna dieslar i hög grad bidragit till Volvos framgångar på senare år. De första "Volvo-dieslarna", som bl.a. satt i tidiga versioner av S80, var dieslar avsedda för lätta lastbilar och av gammalt datum. Dessa kom från Volkswagen och Audi. Riktiga skitmotorer, törstiga, dålig gångkultur och usel livslängd. Annat är det nu, till stor del tack vare Citroen/Peugeot. Dessutom har ju Volvo börjat med egna dieslar. Det tackar vi för. Frågan är bara om de kommer att ha samma långa livslängd som Citroen/peugeots dieslar.
Användarvisningsbild
av CarMan
Filter plaseringen är vald av PSA! Så den till hör motor obstruktionen helt.

Menar du att det är Volvo fel att bilen måste ha ett ram en, som gör att det blir svårt att få bort alla skruvar?

På en 5 fyll drog Volvo konstruerad motor sitter kamremskåpan med e skruv, soär plaserad på en åtkommlig plats, det kalla jag en bra konstruktion som sänker ägande kostnaderna.
av Gourmand
Ursäkta, men det är oerhört svårt att tolka det du skriver, då texten är i det närmaste obegriplig. Vad betyder t.ex.
" motor obstruktionen" ?? Kolla gärna texten innan du skickar den, blir lättare att förstå innehållet då. Vad gäller sakfrågan så har du fel. Titta på senare versioner av Citroen C4 t.ex. , med samma motor som V50. Där sitter partikelfiltret monterat i nära anslutning till katalysatorn, vilket ger ett underhållsfritt partikelfilter (till en viss gräns). Slutligen är partikelfiltret naturligtvis inte en del av motorns konstruktion, utan istället en del av bilens avgasreningen. Samma motor finns i många bilar, men med olika lösningar vad gäller t.ex placering av partikelfiltret o övrig avgasrening. Volvo valde en dålig lösning.
av Marbas
Det är klart att motorns konstruktion har att göra med hur lättservad den är. Det är som CarMan skriver mycket lättare att t.ex. byta kamrem på en volvodiesel än en PSA diesel. Det var samma sak med VW dieslarna - där var ett kamremsbyte så dyrt att det lönade sig att köpa en lite nyare bil med volvodiesel som var dyrare och få billigare service.

När det gäller placeringen av partikelfiltret kan jag inte tänka mig att volvo har fritt val att placera det var man vill. Motortillverkaren har givetvis bestämmelser. Men vi har ju sett att det kommit förbättringar på senare år. TS pratar ju inte om en sprinklans ny bil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Motorn tillverkas av PSA Engins .....
Inte Peugeot ???? det är det väl visst.....
PSA Engines = Peugeot Société Anonyme Engines = "Peugeut AB motorer" på svenska.
CarMan skrev: Det är PSA Engins som gjort en sån ruten konstruktion som gör att servicekostnaden blir så himmla hög.
Varför köper volvo in ruttna komponenter och monterar i sina bilar, det verkar inte vettigt tycker jag.... då blir ju hela Volvobilen en rutten konstruktion,
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]