Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pekka88
jag tänkte köpa lite reserdelar att ha liggandes i bilen utifall att något händer.

jag har köpt :

* tändmodul

* bränslerelä

* remmar

någon mer som vet någon akilleshäl denna motor har?
Användarvisningsbild
av päpplet
laddningsrelä med kol är något som är billigt, tar liten plats och är guld värt när man blir stående 5 på morgonen på skogen mitt i vintern (jo jag har provat :lol: )
av olha00
Har själv funderat lite på detta, ska bli kul att höra vad som svaras. Själv hade jag med ett bränslerelä när det började krångla, så visst är det bra att vara förberedd :D
av tuxedo
En annan bra sak är att man gör en fast montering av ett tändstift på innerskärmen så att det kan nås av den längsta tändkabeln.
Stiftet skall vara ordentigt jordat i skärmen.

Om man nu får driftstörningar är det enkelt att kontrollera om det är tändningen som spökar.

Det är inte så bra att sätta tändkabeln på ett löst stift då man riskerar att missa jordkontakten med följd av överslag i tändspolen.

Ett enkelt arrangemang men guld värt den dag man står där.

Sen är det alltid bra att ha en par/tre meter löskabel med ifall man får jordproblem och måste prova att direktjorda någon komponent från batteriet

//tuxedo
Användarvisningsbild
av StefanT5
Om man vill lägga ett bränslerelä så är det ok.
Själv hade ja en knapp att dra ut med så när mitt relä dog så bygla ja med den för den kan du ha till mycket mer också.
Bygla relä och körde direkt ström på pumpen så ja kom hem.
På tal om bränsletreläet undrar jag hur man kan göra om bilen inte går att starta sedan airbags löst ut. Har varit med om detta sedan jag krockat med ett vildsvin. Det var ingen allvarlig skada på bilen och väldigt besvärligt att inte kunna komma vidare i natten. Räcker det med att bygla bränslereläet eller vad är det som klipps?

I övrigt har jag själv haft stor nytta av att ha med bromsok i reserv till min 965. Har behövt byta flera gånger under resa.
Användarvisningsbild
av päpplet
ang, bränslerelä så är det bara att ha en kabelstump med för att tjuvkoppla pumparna. Bak i skuffen under antennen finns ett kontaktstycke bakom mattan som bland annat innehåller ett stift med två grön/röda kablar som är direktplus till elantenn som man kan trycka fast en kabel i och dra upp till kontaktstycket för tankgivaren och trycka ner i den rosa kabelns kontakt.

Om man låter kontaktstycket sitta ihop så går bägge pumparna hela tiden då och det är ett bra knep för att pumpa fram bensin efter ett bensinstopp och man inte orkar/har ett för dåligt batteri för att kunna gnugga på starten tills den pumpat fram bensinen igen :)

Det här gäller för en sedan, vart alla kablar går på kombin vet jag inte
gogglade på deployed airbag fuel

Bränsletillförseln klipps. Det kan ske via ECUn som då kan återställas. Ett förslag var att då airbag utlöses så bränns säkringen som ger ström till bränslepumpen. Förmodligen varierar metoden mellan märken och modeller.

Möjlighet att lossa batteripol för att återställa ECU samt att kunna ge ström till bränsepump verkar vara bra förberedelse inför krock med de allt vanligare vildsvinen. Förmodligen sitter det lite långt inne att ge info om hur man får bilen körbar efter det att krockkudde utlösts, åtminstone när det gäller nyare bilar.
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]