Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Hej jag undrar en sak i denna texten,hur man ska man göra när man ska bryggkoppla som det står i texten som jag ska göra.MVH Sonny

Hej! Du har ingen tomgångsjustering på din bil, tomgångsmotorn är "sigarren" med två ca 25mm grova slangar sitter under spjällhuset. För att få rätt tomgång gör så här: Plocka av spjällhuset, gör det helt rent från sot, sätt tillbaks det med en ny packning. Plocka av kontaktstycket vid spjällkontakten,bryggkoppla ansl 1 och 2 (vänd kontakten mot dig med fjädern uppåt då är det de två från vänster du ska brygga. Klämm sedan slangen vid tomgångsmotorn, starta motorn, justera varvet på spjället till 500 till 560 varv, lås den lilla skruven där, stanna motorn ,sätt tillbaka kontakten ta bort klämman, justera spjällkontakten så den knäpper just när spjället öppnar. Gasstaget ska sitta på utan att påverka spjället när gasen är "släppt". När du sen startar bilen ska tomgången vara OK!
Användarvisningsbild
av andreas88
hej Sonny, då gör du som så att du tar en lämplig bit kabel med skalade ändar och sätter den mellan stift 1 och 2 i kontakten
Värde på på min V60

Precis som Lövet skrev. skroten? verkligen in[…]

Det spelar ingen roll för efter en resa till […]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]