Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olha00
Plockade ner vaggan med pump och bränslefilter ikväll, tänkte göra service och byta både pump och filter. Döm om min förvåning när jag kollade det gamla filtret, det var helt igensatt. det gick knappt att blåsa igenom det. Med tryckluft så fick jag igenom lite luft men inte när jag blåste med munnen. Hur kan bilen överhuvud taget ha fungerat som den skulle? Ska bli kul att se om det blir någon skillnad imorgon när jag monterat ihop det.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du får väl se :) , men det är bra att du byter pumpen samtidigt för den har nog fått ta rejält med stryk med så igentäppt filter.

Mvh GK
av olha00
Så var det klart. Nu går bilen kanske lite jänare och med lite mer kraft. Me, när jag startar den kall så har den väldigt låg tomgång nu, nålen på varvräknaren står still och motorn håller sig knappt vid liv. Så fort jag gasar på så går den som den ska, vad kan nu detta bero på? Har inte hunnit köra mer än en liten sväng, kanske rättar till sig (mirakel) annars får jag nog leta lite eftyer vad det kan vara. jag har alltså bara bytt filter och pump. systemet stod med slangarna av i några dagar, all soppa har runnit ut från systemet, kan det vara någon luft i systemet?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
KOntrollera så du inte har läckor i luft eller vakuumslangar, kolla speciellt insugskanalen med speciell uppmärksamhet på spjällhuspackning och insugspackning. Använd startgas som hjälp vid felsökningen. Kontrollera även tomgångsmotorn och rengör med bromsrengöring och tops vid behov, se upp så rengöringsvätska inte rinner över mot sidan med kontaktstycket.

Mvh GK
av olha00
Jag ska kolla dessa slangar, motorn gick som den skulle innan jag bytte pump och filter, och det är bara på tomgång vid kallstart den går lågt.
Tomgångsmotorn har aldrig fungerat när vi haft bilen, har istället skruvat upp tomgången något så den har klarat kallstarter. Detta har haft som följd att när den blivit varm fått något hög tomgång. men, vi har kört så i över fyra år. Skulle gärna fixa tomgångsmotorn, men trots att jag följt alla tips på forumet kan jag ej hitta felet.
av olha00
Den nya pumpen gick bara tre mil sedan dog den, har satt tillbaka den gamla. den gamla går helt tyst och fint, kanske skulle man låta den sitta kvar och använda den ett tag till. Jag menar, går en pump fint och tyst så kan det ju inte vara mycket fel på den? Den är ju original dessutom, har ju fått sämre förtroende för billigare pumpar man köper från större web-baserade företag i Sverige.....Antagligen hängde symptomen med fladdrande tomgång och varvräknarnål. Allt detta försvann när jag monterade den gamla pumpen igen.
Värde på på min V60

Nu är det dags att uppgradera till en nyare V[…]

Nu tvättar jag bilen typ en gång per &a[…]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]