Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej
Har haft problem den senaste tiden (eg i flera år) med att 740n nätt och jämnt går igenom besiktningen vad gäller avgasvärdena.

CO/K-värde: 0.5
CO 2500: 0.3
HC: 89
Lambda: 1.01

Har bytt till ny katalysator (ja, biltema) innan senaste besiktningen pga sönderslagen originalkatalysator, men ingen större skillnad på värdena. Har noterat det senaste året att tempmätaren inte ställer sig helt spikrakt förrän efter ganska lång/snabb körning, särskilt när det är kallt. Den lutar något alltså.

Vad kan vara det troligaste felet? Termostat? Tempgivare? Något annat?

Bilen går fint för övrigt, normal förbrukning mm.
Termostat och/eller att ditt lock på expansionstanken behöver bytas. Om övertrycksventilen är paj så att den öppnar vid för lågt tryck så får du inte upp tillräckligt övertryck i kylsystemet vilket innebär att kylvattentemperaturen får svårt att stiga till korrekt värde. Det troligaste är termostaten.

Mvh GK
Har nu bytt till en ny termostat.

Har inte märkt någon större skillnad på temperaturen mot tidigare men hur som helst har nu en läcka uppstått vid termostaten. Verkar som att gummiringen inte tätar som den ska.

Är det lämpligt att täta med silikontätning?
Värt att nämna är väl att viss åverkan gjordes på ytorna mellan toppen och termostathuset..

Spännande och bra färg-kombo! Amb[…]

Volvo car UX

Fick min uppdatering igår. Vad jag inte […]

Så jag kollade kablaget och hittade ett kabe[…]

Enklast ksk att köpa en ny ljuddämp[…]