Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Davil
Min 2.0t misständer. Men inte konstant. Oftast vid gaspådrag men även på tomgång missar den till typ var 10:e sekund.

Jag har bytt tändkablar eftersom en var i dåligt skick. Tändspolarna har jag noga granskat och ser inte någon spricka eller liknande.
Jag har även bytt tändsift. Mekonomens NGK.

Jag har lämnat in bilen till Rejmes/Volvo Örebro för felsökning och det fanns ingen felkod :( Han gjorde även ett komptest som visade sig vara bra.
Han menade att kontaktstyckena till tändspolarna (2 stift/spole) var i dåligt skick och att det säkert var boven. Så jag fick med mig nya kontakter så lagade jag dem men bilen går fortfarande lika illa.

Vad fasen gör jag nu om inte ens Servicetekniker på Volvo hittade felet?

Själv har jag misstänkt att en av tändspolarna är dålig men borde det då inte visa felkod?

Tacksam för tips och råd!
av Davil
Ja, det måste vara som du säger!

Fan helt otroligt... Bilen har varit inlämnad på Rejmes två gånger med önskemål om att de skall hitta felet på varför den misständer. Första gången sa de att det var en tändkabel. Jag köpte nya och det blev inte bättre så jag lämnade in den igen och sa att jag tror det är tändspolen men det trodde inte serviceteknikern. Han sa att det var dålig kontakt i de 2-poliga kontakterna till tändspolarna. Så jag skarvade ihop och kopplade på nya kontaktdon men det blev inte någon skillnad.

Då fick jag nog och köpte en ny tändspole och nu går den som en klocka.
Jag tycker det är dåligt jobbat av Rejmes... Aldrig att jag lämnar in en bil igen. Tänkte att jag skulle spara tid (som jag inte har).
Nu vet jag att man måste meka själv om man inte först vill bli fattig för att ändå få meka själv i slutändan.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]