Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jiim
Tja!

Har sökt runt en massa men inte hittat nå vettigt så då frågar jag här! hoppas tråden ligger rätt och så

En polare har lite bekymmer med sin 745 tic b230ET. då han köpte den sa förra ägaren att de va soppatorsk för bilen hade bara dött. så då ställde polaren undan den under vintern för han tog nå delar till sin andra bil. men nu har vi skruvat ihop den igen men den startar inte. så vi tog lös kabeln mellan spolen och fördelaren men de är ingen gnista där. vi har bytt givare nere på svänghjulet, kollat relän och säkringar, bytt tändspole och kollat kablar men inget hjälper..

Nån som kan med detta motronicsprut som vet vad de kan vara?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ett bra sätt att börja felsöka tändsystem är att kontrollera att man får korrekt spänning till tändspole och att tändspolens lindningar är OK. Får man ingen spänning till tändspolen så får man felsöka i riktning tändlås. Har man spänning till spole samt att spolen är OK så felsöker man i riktning mot tändstiften.

Mvh GK
av Jiim
Nu gick den igång helt plötsligt. man va tvungen att dra igång den och den går inte under 3000 varv. vad kan de vara för fel då?
av Lobikz
Ganska säkert ett relä som sitter under huven, min förra 745 tic betedde sig likadant.
reläet sitter ungefär där man fyller på kylarvätska om du inte har en extra kylare som jag hade då sitter det vid behållaren där man fyller på olja till bromsarna.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara det reläet, det kallas spridarrelä men är egentligen ett avstörningsrelä för spridarna. Kolla även jordpunkten för detta relä som ofta ärgar, den finns på sidan bredvid höger strålkastare.

Mvh GK
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]