Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
I så fall är det som sagts helgalv ingen garanti mot rost för min rostar. :(
Tänkte skulle kosta på den en tectylbehandling men nu är det försent när det redan börjat...
Fast det är ju på tre ställen, inte så farligt. Men irriterande...
av llesrof
semmelman skrev:I så fall är det som sagts helgalv ingen garanti mot rost för min rostar. :(
Galvanisering är ingen garanti mot rost. Men många tror det.
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Nej men man kan ju minska risken för rost med zink belagd plåt.
Och nästa vecka ska jag börja sommar jobba på SSAB i Borlänge undrar om man kan smuggla ut en zink belagd plåt rulle på 40ton :lol: så man har ifall att man skulle få för sig att laga bilen =) (eller det kanske räker med spill bitar)
Användarvisningsbild
av Fluffen
SA4AQS skrev:Nej men man kan ju minska risken för rost med zink belagd plåt.
Och nästa vecka ska jag börja sommar jobba på SSAB i Borlänge undrar om man kan smuggla ut en zink belagd plåt rulle på 40ton :lol: så man har ifall att man skulle få för sig att laga bilen =) (eller det kanske räker med spill bitar)
Akta dig för svetsarfrossa bara. :wink:
av semmelman
Ursäkta en dum fråga men menas helgalvat även balkarna inunder? (C70)
För killen som ska hjälp mig med rosten var osäker och ännu osäkrare är jag...
Bara så jag kan säga att han ska använda zinkprimer... för det ska man väl då?
av *pettson*
semmelman skrev:Ursäkta en dum fråga men menas helgalvat även balkarna inunder? (C70)
För killen som ska hjälp mig med rosten var osäker och ännu osäkrare är jag...
Bara så jag kan säga att han ska använda zinkprimer... för det ska man väl då?
Problemet vid galvning av alla de slag är när plåtarna ska monteras ihop, såväl nya som vid reparation. Svetstemperaturen bränner helt enkelt bort beläggningen. Så det som ser bra ut på utsidan efter rengöring och spray är oskyddat på insidan, samt i kontaktytorna mot andra plåtar, visserligen finns faktiskt svetspasta som ska användas vid skadereparationer som smälter in i svetsen, men få vet vad det är och hur det används.
Idag används miglödning istället vid reparationer av olika bilmärken, det är för att tempen inte blir så hög att galvet bränns bort på andra sidan och för att själva *svetsen* (det är hårdlod) inte rostar heller. Men för att använda miglödning så krävs en speciell svets som man garanterat inte har hemma tyvärr.
av semmelman
Tack för info. Tur att det bara är lite ytrost han ska slipa bort och måla på och förhoppningsvis fördröja vidare rostangrepp. Försökte hitta nån blästrare igår men denna kille duger nog. Troligen rostar det väl i balken oxå om det rostar på utsidan, får spruta in nåt där sen.

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]