Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Min gamla V70 -01 är den minst rostiga bil jag någonsin haft.
De enda ställen som hade rost var tankluckan och en fläck på vardera framskärmen där stänkskydden nött hål.
av lortopalt
Vid tillverkning av aluprodukter så eloxerar man för att åldra materialet i förtid, då slipper man måla det. Man använder ingen färg utan det blir en naturlig patina på detaljerna. Nu pratar jag om typ, rullstolsramper o dyl. Förövrigt så är det nog vissa typer av "rostfritt" som klarar tidens tand bäst. Jag har mångårig erfarenhet av virkestorkar och i dessa försvinner de flesta material relativt snabbt. Järn rostar fort som f.n. koppar bara försvinner, betong med armeringen vittrar o rostar bort, plast blir så sprött att det inte går att ta i utan att det går sönder. Delorean är tillverkad av plåt från Avesta och har Volvomotor vill jag minnas
Användarvisningsbild
av Guligan
mikebike skrev:Min gamla V70 -01 är den minst rostiga bil jag någonsin haft.
De enda ställen som hade rost var tankluckan och en fläck på vardera framskärmen där stänkskydden nött hål.
En -01:a ska väl inte rosta...
Användarvisningsbild
av crumpets
Min tanke också. Min bil är 16 år och jag har _NOLL_ rost. Typ skruvarna som häner upp avgassystemet och så är angripet men inte ens en kvadratmilimeter kaross.
av mikebike
Min 142:a -72 var helt genomrostad i tröskellådorna och golvet under pedalerna när jag sålde den -79. På 7 år alltså.....
Det finns gott om 10 år gamla bilar med rostiga skärmkanter och bakluckor (V70N har baklucka av plast).
av semmelman
Porsche 996 ska tydligen va helgalvad och extra rostskydd enl någon på Flashback satt jag just å läste, killen hade den även på vintern, fyrhjulsdrift... Den kanske är lite dyr men å andra sidan säljer jag allt jag äger och har så... vore skönt med nåt som inte är förgängligt utan består, som finns kvar när jag inte gör det. Om inte jag kan bli odödlig kunde åtminstone bilen bli det... har suttit på blocket hela helgen och drömt... får nog förbli en dröm.

Min C70 -01 hade förresten en rostig balk vänster bak såg vi på besiktningen, så var det med det. Såg två grava rostfläckar till undertill... trodde den skulle va rostfri som sån modell folk brukar vinterförvara men tydligen inte denna...
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]