Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av PWE
Hej! Jag har en fråga som jag velat ställa länge. För många år sedan rättare sagt någon gång i början av -90 talet fick jag inpräntat av någon att det inte var bra att ha "handen på växelspaken" under körning för länge eftersom det kunde orsaka vibrationer och liknande, alltså väldigt kort tid okey, men inte under långa perioder. Så jag har i praktiken inte våga ha det på våra bilar en volvo 240 -93 och nu v70 -04. Det skulle vara intressant att äntligen få veta vad som egentligen händer eller är det helt bara en inbillning som jag haft i så många år? Mvh Dan
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det är väl främst på lastbilar det gäller, där vibrationerna är större än på en personbilsväxelspak :)

/Kalle
av Rådlös
För mig låter det lite överdrivet. Men jag är ingen expert. Däremot vet jag att det finns vibrationsskador som orsakas av vibrerande handverktyg. Och det finns säkert massvis med forskning på området. Sök på Vita Fingrar, nervskador av vibrationer och liknande ord. Du hamnar knappast på något bilforum, men får nog en hel del att läsa.

En orsak i det rykte du har hört, gissar jag kommer från körskolornas och körkortsinspektionens (finns det kvar i dag?) krav på hur man skulle hålla i ratten och körställningen i sin helhet. På min tid, många år sedan, fick man t.ex. inte vila vänsterarmen mot dörrsidans överkant. Det hette att man skulle hålla händerna på ratten "tio i två". Och om man vred på ratten fick man absolut inte korsa armarna.
Jag vet inte hur det är i dag, men så sas det för många år sedan.
Användarvisningsbild
av erikn
Idag är det kvart i tre som gäller (airbag). Och vid större rattrörelser SKA man man korsa armarna. Dottern övningskör, så man har fått lite ny info.

Men det där med växelspaken tror jag är kvar sedan långt tillbaka. Min syrra, tog körkort ca 78-79, fick lära sig att det slet på lagren i växellådan om man vilade handen på spaken. Och det kan väl tänkas haft relevans när växelspakarna var en meter långa (typ Amazon) men har det knappast idag.
av *pettson*
erikn skrev:Idag är det kvart i tre som gäller (airbag). Och vid större rattrörelser SKA man man korsa armarna. Dottern övningskör, så man har fått lite ny info.

Men det där med växelspaken tror jag är kvar sedan långt tillbaka. Min syrra, tog körkort ca 78-79, fick lära sig att det slet på lagren i växellådan om man vilade handen på spaken. Och det kan väl tänkas haft relevans när växelspakarna var en meter långa (typ Amazon) men har det knappast idag.
Har precis samma relevans idag, mer eller mindre. Man ska inte belasta växelföringen mer än under just växling, alla har inte spärrade spakställ, vilket gör att man drar i reglage eller vajer som ligger och påverkar växelföraren hela tiden, som i sin tur hänger på skiftgaffeln hela tiden som i sin tur ligger och pressar på den drevsats som det gäller, precis som när det begav sej då spakarna satt direkt på lådan. Att det inte sker mer än det gör är att man åker oftast inte runt på växel 4 som vore den bekväma att hänga på. Man åker på växel 5 som ligger ifrån det bekväma läget. Men jag kan tänka mej att det återkommer nu när fler är 6växlade och man åter fått spaken i bekvämt läge.
Användarvisningsbild
av lilleman
llesrof skrev:Skit i det och skaffa en bil med automatlåda istället. :D
Håller med det skulle vara lag på automat
så man kan konsentrera sig på annat som att spana på
vackra flickor :D :lol:

Mvh/Roger :D
av PWE
Tack för svaren! Då behöver jag iallafall inte vara orolig för skador på växellådan eller liknande vid kortare handpåläggning av växelspaken!

Mvh Dan
av llesrof
PWE skrev:Tack för svaren! Då behöver jag iallafall inte vara orolig för skador på växellådan eller liknande vid kortare handpåläggning av växelspaken!

Mvh Dan
"Handpåläggning" brukar tvärt om fixa till saker som inte är bra :mrgreen:

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]