NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krizz
#531309
Hej!
Jag vet att det redan finns trådar om detta sen tidigare.
Men jag startar en ny pga att jag inte hittar infon jag söker.

Så... Jag står inför en 24 000 mila service på min V50 2.0D -05a.
Partikellfilters byte och kamremsbyte och annat smått och gott.
Bilia i Skövde lämnade ett prisförslag på 24 361:- svenska riksdaler!
Inte så sugen på detta!
Endast inköpet av partikelfiltret: 7236:-
Jag är inte dumsnål... men 24 361:- för EN service tycker jag låter skammligt!
Kollade på nätet och hittade lite olika märken på ebay
http://viewitem.eim.ebay.se/DPF-Diesel- ... 31294/item
Detta exempel 3050:- med frakt till sverige!

Min första fråga är:
Är det någon som har beställt partikelfilter som ej är orginal?
Håller de lika bra kvalité?
Vart köper man addetiv?
Vart fylls addetiven på? i vanliga bränsletanken?
Bör man ge sig på något sånthär filter och byta själv?

Hoppas någon kan ge mig klarhet i det hela!
av greenbay
#531337
Jag tror inte "original" partikelfilter tilll en V50 är fabrikat "Volvo", motorn är ju en Peugeot-konstruktion från början.
Jag tror inte heller att kvaliten skiljer sig mellan olika bilfabrikat eller tillverkare.
Additiv säljs av bl a lantmännen, för en 20-del av verkstadens pris, har jag hört.
Additiv fylls på i tanken för additiv, finns alltså en särskild tank för detta, dessutom skall en "räknare" nollställas, som talar om att additiv fyllts på, detta är eg. enda svårigheten med denna service. Kan du hitta någon verkstad eller person som kan nolla räknaren, kan du göra resten av denna service själv.
/greenbay
Användarvisningsbild
av CarMan
#531347
Motorn är inte en peugut motor.
Motorn tillverkas av PSA Engins & monteras i Volvo, Ford, Peugut, Mazda, Citroen.

Det är PSA Engins som gjort en sån ruten konstruktion som gör att servicekostnaden blir så himmla hög.
Användarvisningsbild
av CarMan
#531352
Krizz skrev:Vad händer om man inte nollar räknaren?
Tänder motorlampan, o då kommer du inte igenom besiktningen
av Krizz
#531358
Okej... då gäller det att smöra för verkstaden sen då :)
Tror nog att jag ska försöka beställa alla reservdelar + olja från Tyskland å göra det själv iaf!
Betalar gärna Volvo-verkstaden ett par tusen för å nolla räknaren å ladda ny mjukvara...
För summa summarum så tjänar jag cirka 7000-8000:- bara på delarna. :roll:
Finns det något som säger att volvo-verkstaden kan sätta sig på tvären med detta?
Någon som vet hur mycket dieseladdetiv det går i denna "tank"?
Så man vet hur mycket man ska köpa?
Finns det något som säger att volvo-verkstaden kan sätta sig på tvären med detta?
av Krizz
#531468
Billigaste jag hittade var runt 18 000...
Och då har jag kollat med 6 olika verkstäder.
Så även om det är stor skillnad så ska man
komma ihåg att detta är för 1 service!
Jävligt märkligt att det kan dra iväg så mycket!
Någon som har tips för att komma billigare undan?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]