Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pekka88
Trots fullt system, tätt lock, och varmkörd flera mil känns kylaslangarna tomma, fast varma. tempmätaren ligger normalt. (vintertermostat) kan man verkligen köra 5 mil utan att vattnet skulle börja cirkulera? är det rimligt?
av Jonasolof
Samma på min 965. Om du trycker på slangen från termostaten till kylaren, bubblar det till i kylarvätskebehållaren då? Jag tycker inte att det känns som om det är vätska i slangen, ändå öppnar jag locket efter varje
körning pga övertryck.

Det är först när trycket börjar stiga i kylkretsloppet pga en liten läcka i topplockspackningen som slangen börjar spännas ut.

Antar att du luftat ur genom att låta motorn gå på hög tomgång och med värmen på för fullt och locket öppet.
av pekka88
det bubblar inte i expantionskärlet, jag har inte rört kylarvätskan sedan i höstas när jag fyllde på lite glycol. men men så länge den inte kokar finns väll inget problem?

hade dock en incident häromveckan där över slangen expanderade tokmycket, tempmätaren steg för fösta gången på 20 år till klockan 2. vatten fanns i systemet dock till MIN i kärlet. fyllde på till MAX väntade 10 min körde vidare ,,,inga vidare problem.

ny kylare 2 år sedan, ny termostat 2 år sedan (original)

rådet jag fick var att byta lock till ett med en "annan färg" som tydligen var bättre,

kan det vara vattenpumpen som spökar? den har inte varit bytt på 15.000mil
jag har sett att det ligger lite vätska på pumpen från och till, dock extremt lite?

värt att tillägga, bilen har varken gått varm eller kokat av detta "spökproblem"
av Jonasolof
Trycker man ihop övre slangen måste vätskan ta vägen någonstans, det blir till vätskebehållaren och det bubblar till, åtminstone på min 965, detta vare sig locket är av eller på. Blir slangen till och från kylaren varm passerar kylvätska även om de inte "känns" vätskefyllda.

Sätt värmen på max inkl fläkten. Får du värme visar det att vatttenpumpen driver kylarvätska genom det kretsoppet som dock är skilt från kylarkretsloppet med termostaten.

Det gråa locket kan trassla enligt uppgift. Både grått och grönt lock ska öppna vid 1,5 bar. Redan vid en bar och under är slangarna hårt utspända och det pyser rejält om man lättar på locket.

Saken diskuterades vid din tidigare tråd sedan du fått den där tillfälliga tempstegringen och övertrycket. Det kan ju faktiskt röra sig om en mindre läcka i topplockspackningen som pyste ut gas. Enklaste sättet att testa är att mäta trycket med en manometer som visar 0-2 bar, lämpligen en för turboladdning som jag nämnde i tidigare tråden. Alternativt be en verkstad kolla för avgaser med sonden nere i kylarvätskebehållaren sedan du kört några mil.

Hur man lämpligast flushar systemet rent vet jag inte. Värmepaktetet bör flushas mot den vanliga strömningsriktningen så att smuts inte trycks in.

Den risk du uppenbarligen löper är att trycket stiger men att du inte märker det. Det är ju inte säkert att tempmätaren reagerar - eller att du uppmärksammar det, t ex om ljusförhållandena är svåra. Och så börjar det läcka någonstans. Då kan motorn gå varm och topplocket skadas. Bästa försäkringen är en kylarvätskebehållare med nivåvakt. Sådana hittar du lätt på skroten i volvos från senare än 94, t ex 850 och 960. Jag fick en för en hundring. Radikalast är att koppla ett piezoelektriskt larm till nivåvakten så att det tjuter om nivån sjunker. Kostar lite, inga ledningar behöver dras till förarplatsen.
Värde på på min V60

Precis som Lövet skrev. skroten? verkligen in[…]

Det spelar ingen roll för efter en resa till […]

Bensinpriser v2

jag tror på en dubbling härifrån,[…]

Läckage koppling v70 II

Såhär ser den nya delen ut, går […]