Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har en 940-92 i mkt gott skick och vill inte göra mig av med den, MEN den drar alldeles för mkt bensin. Alltid runt litern. Har frågat en expert vad man kan göra åt det. Svaret var att om rödmotorn klarade bilprovningens emissionstest så gick det inte att justera ner förbrukningen. För första gången tankade jag i går för över 800 kr och en massa tankar far runt i huvet. Är de nån som funderat på en fyrcylindrig vitmotor och en automatlåda från 960?
Vitmotorn är ju en modern konstruktion och borde vara snål. Aisin 30LE lådan har elektonisk styrning så det borde gå att justera växlingspunkter och lock-up.
Hellst skulle jag velat ha en dubbelkopplingslåda typ DSG, men jag vet inte om det finns såna för bakjulsdrift och med "stand alone" elektronik.
Jag vet att du inte kommer gilla min åsikt men betänk följande:
Vad kan du spara genom att byta motor? Max 3dl per mil? Hur många mil åker du om året? 2000 kanske. Vad kostar en liter? Säg 15kr/litern för att ta med en ökning. Det betyder att du i bästa fall sparar 9 000kr om året. Vad betalar du för motor och låda?
Betänk även att en bil kostar i skatt, försäkring och reservdelar. I de två sista kategorierna är det svårt att slå en 940 med rödblockaren. Det är därför de är vanliga på våra vägar; de håller och de är billiga att laga.
Men, bilnörden i mig säger: Klart du ska byta motor! Det är alltid roligt att följa ett projekt! :D
WeX: 3 dl/mil är just vad jag siktar på - 9000kr om året kan man ju ha roligare för än att skicka till staten och oljebolagen. På returbilen.se kostar motorn 1500kr och växellådan 700kr och bor man i Skåne finns det hur mycke som hellst att välja på. Tillkommer lite elektronik, kabelhärvor,regitreringsbesiktning mm. men allt är intjänat på ett halvår och sen mår man bättre när man tankar resten av bilen liv. Skatt o försäkring torde väl bli desamma och de flesta reservdelar oxå.
700/900 bilarna är bästa Volvo byggt. Enkla - lätta att jobba med. Det är därför jag vill behålla den.

Crumpets: Jag har automat (HP22) för att jag behöver det. Hoppas Aisin lådan är snålare. Med elektronisk styrning hoppas jag kunna programera den för ekonomikörning. Lådan är dessutom "bolt on" på en vitmotor. Har även funderat på att automatisera en M90 låda, men hanteringen av kopplingen skapar för mycke problem. S/V 40 är riktiga rosthäckar därför finns det så gott om motorer. Kan jag inte använda sprutet som tillhör 40 motorn?

SA4AQS: Jag vill inte ha en svårskruvad rosthäck.
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]