Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olafixar
Hej...finns det någon här som har någon erfarenhet av Ford Kuga och/eller Mitsubishi ASX. Behöver en lite suv diesel (4x4) för och dra hästtransporten med...och vi har fastnat på dessa två :D
Användarvisningsbild
av Brainy
Tjenare, kul att se att du lever :)

Jag funderade själv på en Kuga när jag skulle byta bil, en stor anledning till att det inte blev någon var att plattformen är så pass gammal. Den är en generation före den som t.ex. används i xc60 (har för mig att man sa att den var från 02-03 och är samma som man lanserade i Volvofamiljen iom S40N -04 men är inte helt säker). Med främst krocksäkerheten i åtanke så valdes denna bort.

Men, i den prisklassen så är det en suverän bil! Tror det blir svårt att hitta något bättre om du inte känner att du vill kliva upp en prisnivå och titta på Volvo, bmw, audi o dyl.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av olafixar
Tack för ditt svar Anders. Det blev en Svart Ford Kuga Titanium 2010 8)
Jag hade tänkt och slänga på dessa fälgar...men hittar inte dom. Någon som vet vad det är för modell/märke på fälgarna???

Bild
Användarvisningsbild
av CarMan
Brainy skrev:Tjenare, kul att se att du lever :)

Jag funderade själv på en Kuga när jag skulle byta bil, en stor anledning till att det inte blev någon var att plattformen är så pass gammal. Den är en generation före den som t.ex. används i xc60 (har för mig att man sa att den var från 02-03 och är samma som man lanserade i Volvofamiljen iom S40N -04 men är inte helt säker). Med främst krocksäkerheten i åtanke så valdes denna bort.

Men, i den prisklassen så är det en suverän bil! Tror det blir svårt att hitta något bättre om du inte känner att du vill kliva upp en prisnivå och titta på Volvo, bmw, audi o dyl.

mvh
Anders
Rätt ska vara rätt!
Kuga andvänder samma plattform som XC60 (Y2 plattan) Plattan innan heter P2 & kom 99 (den andvänds forfarande i XC90) V50 andvänder p1 plattan
Användarvisningsbild
av CarMan
olafixar skrev:Tack för ditt svar Anders. Det blev en Svart Ford Kuga Titanium 2010 8)
Jag hade tänkt och slänga på dessa fälgar...men hittar inte dom. Någon som vet vad det är för modell/märke på fälgarna???

Bild

Bra val, då den har anti sladd hävning för släpfordon (baktungt släp eller hästar som "snubblar" kan få släpet att svaja. denna bil & även XC60 har inbyggt i antisladdsystemet att även häva uppkomsten av sånt, vad den nu hette)
Användarvisningsbild
av Brainy
Klart rätt ska vara rätt, det var inte den info jag fick (tog till mig) hos Bilia när jag letade. Jag fick intrycket att den använde p1-plattan. Bra att du redde ut det!

Olafixar: Grattis!!! Ser fram emot en recention när du hunnit rulla ett par hundra mil :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
olafixar skrev:Tack för ditt svar Anders. Det blev en Svart Ford Kuga Titanium 2010 8)

Bild

Bra val, då den har anti sladd hävning för släpfordon (baktungt släp eller hästar som "snubblar" kan få släpet att svaja. denna bil & även XC60 har inbyggt i antisladdsystemet att även häva uppkomsten av sånt, vad den nu hette)
Fattar inte varför Kugan drar 2000 kg med 2.0 diesel medans XC60 bara drar 1600 kg med 2.0d. Det borde vara tvärs om för XC60 känns betydligt robustare.
Användarvisningsbild
av crumpets
Grattis till nya bilen :) Hoppas den går bra för dig.
Måste erkänna att senare års fordar tycker jag faktiskt har trevlig design. Det ger kanske inte det mest.. solida intrycket men de är lite vågade.

Inte vågade på typ Nissan Juke-sätt, dvs extrema former bara för blickfångandets skull utan snarare lite kaxigt sportigt.
Användarvisningsbild
av olafixar
Kugan får toppbetyg av oss 10 av 10...en otroligt fin dragbil, vi har kört ca 300 mil med husvagn (sommar) och ca 70 mil med hästtransport (vinter). Ligger fint på landsväg på 6:ans växel och det är faktiskt sällan som man behöver växla ner till 5:an. MEN i måndags så började motorlampan och lysa...strax därefter så dog bilen...luktade bränt gjorde det oxå bärgade Kugan till den lokala Ford verkstaden. Det visade sig att vevhusventilationen frusit. Vi har haft -25 till -30 grader kallt i några dagar och bilen har funkat bra...men när detta hände så var det "bara" -23.

Reparationen kommer att kosta drygt 8000kr och då ska Ford verkstaden montera in en förvärmd vevhusventilation som tydligen saknades på min.

Idag så ringde jag Ford Motor Company i Göteborg och fick tala med en kvinna som hette ”Ann” (jag frågade om hennes efternamn men hon hade inget). Jag förklarade vad Fordverkstaden hade sagt och jag undrade om Ford Motor Company kunde hjälpa till med något. Hon sa direkt att Ford inte hjälper mig med något alls. Hon sa NEJ och slängde på luren!?!?!?! Servicemässig...kunden i fokus tror inte det. Vad är vitsen med att satsa miljoner på reklamkampanjer årligen och sedan behandla sina kunder som skit.

Skrev även ett mejl till kundtjänst...

Hej!

Jag är ägare till en Ford Kuga uttagen 2009.12.17. Den 6feb frös vevhusventilationen sönder och vi blev stående efter en hårt trafikerad väg i -23 graders kyla. min lokala Fordverkstad har tittat på bilen och ska byta till en ”förvärmd” vevhusventilation. Totalt med rengöring av kanaler och dylikt så kommer det att kosta över 8000kr att reparera. I och med att haveriet skedde endast 40 dagar efter att nybilsgarantin gick ut och för att en ”förvärmd” vevhusventilation saknades, så tycker jag att Ford Motor Company kunde stå för reparationen.

Mvh Ola

Återkommer med svaret...
Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]