- fre 10 feb 2012, 11:45
Kugan får toppbetyg av oss 10 av 10...en otroligt fin dragbil, vi har kört ca 300 mil med husvagn (sommar) och ca 70 mil med hästtransport (vinter). Ligger fint på landsväg på 6:ans växel och det är faktiskt sällan som man behöver växla ner till 5:an. MEN i måndags så började motorlampan och lysa...strax därefter så dog bilen...luktade bränt gjorde det oxå bärgade Kugan till den lokala Ford verkstaden. Det visade sig att vevhusventilationen frusit. Vi har haft -25 till -30 grader kallt i några dagar och bilen har funkat bra...men när detta hände så var det "bara" -23.
Reparationen kommer att kosta drygt 8000kr och då ska Ford verkstaden montera in en förvärmd vevhusventilation som tydligen saknades på min.
Idag så ringde jag Ford Motor Company i Göteborg och fick tala med en kvinna som hette ”Ann” (jag frågade om hennes efternamn men hon hade inget). Jag förklarade vad Fordverkstaden hade sagt och jag undrade om Ford Motor Company kunde hjälpa till med något. Hon sa direkt att Ford inte hjälper mig med något alls. Hon sa NEJ och slängde på luren!?!?!?! Servicemässig...kunden i fokus tror inte det. Vad är vitsen med att satsa miljoner på reklamkampanjer årligen och sedan behandla sina kunder som skit.
Skrev även ett mejl till kundtjänst...
Hej!
Jag är ägare till en Ford Kuga uttagen 2009.12.17. Den 6feb frös vevhusventilationen sönder och vi blev stående efter en hårt trafikerad väg i -23 graders kyla. min lokala Fordverkstad har tittat på bilen och ska byta till en ”förvärmd” vevhusventilation. Totalt med rengöring av kanaler och dylikt så kommer det att kosta över 8000kr att reparera. I och med att haveriet skedde endast 40 dagar efter att nybilsgarantin gick ut och för att en ”förvärmd” vevhusventilation saknades, så tycker jag att Ford Motor Company kunde stå för reparationen.
Mvh Ola
Återkommer med svaret...
Volvo 945 GL -94, Buick Special -63, Volvo XC70 -13, Volvo S60 -01