Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Men havsvatten innehåller oxå salt, vad är det för magiskt med aluminiumet i Busterbåtar som verkar tåla allt och stå emot tidens tand oskyddade? Jag får inte ihop det riktigt.
av Rådlös
Nja, Busterbåtar "lever på marginalen" eller strax under kan man säga. Du får t.ex. inte bottenmåla med kopparhaltig färg (får man i och för sig inte på någon fritidsbåt, men det är en miljöpolitisk konstruktion. Inte baserad på verkligheten). Om man gjorde det skulle båten pulvriseras "på nolltid". Det samma gäller om man har läckande krypströmmar från elektroniken ombord. På båtar har man alltid två ledare till allt elektriskt, en plus och en jord. Alltså inte bara för att det kan vara plast eller träskrov. Sedan har man ju offeranoder också. Dom skall skydda i första hand. Därför är det viktigt att kolla dom på vår och höst.
av llesrof
Att aluminium oxiderar är väl i sig det som gör att det är relativt motståndskraftigt mot korrosion? Vad jag förstått, och det kan vara fel, så oxiderar aluminium på ytan och sedan ligger oxiden som ett skydd mot vidare oxidation. Om man däremot blandar in salt och galvaniska strömmar så går det illa. Det är väl inte helt ovanligt på gamla Landrovers att hålet runt till exempel skruvar korroderat.
av semmelman
Oxidering som skydd är jag med på men det är alltså vägsaltet som kan bryta ner aluminiumet till vitt mjöl om jag förstår er rätt? Men havssaltet är så utspätt?
av Rådlös
Det räcker nog med det lilla som är. 4 % salt i västerhavet, om jag minns rätt? Det finns säkert tabeller på hur lite som krävs för att göra skada. Även sötvatten är skadligt, därför är det ett måste med glykol med korrosionsskydd i motorerna t.ex. Nu har all glykol som säljs i bilsammanhang detta, så man tänker vanligtvis inte på det.
Användarvisningsbild
av Fisch
Aluminium är relativt motståndskraftigt mot korrosion. Precis som några andra sagt så bildas en oxidhinna som skyddar aluminiumet mot att oxidera. Men blir miljön som aluminiumet befinner sig i för surt eller basiskt så oxiderar aluminiumet ganska snabbt. Aluminiumfälgar är ett bra exempel på aluminium som väldigt ofta får stå ut i sura miljöer, varpå det med tiden blir som eccy243 säger.
av semmelman
Okej, Audi TT då är ju alla fall hälften rostfria material, alltid något, glider vidare då och frågar tror ni det är bra kvalitet i dem, Audi och BMW är väl de som står allra överst i kvalitetsaspekt i bilvärlden eller?
Så trött på denna ständiga rost... och saker som beräknas ska gå sönder...
av llesrof
Tycker mest att det är Subaru man hör talas om när det gäller kvalité och hur nöjda kunderna är. Fast de rostar ju som alla andra asiatiska bilar. Hel ärligt så är inte Audi något jag förknippar med ett under av kvalité. De bara känns som att de aldrig skall gå sönder. Det hela handlar nog om hur man definierar begreppet kvalité. Audi har ju rykte om sig att vara motståndskraftiga mot rost men det är ju bara till att se sig runt så ser man bevís på motsatsen. Jag tycker att det kryllar av halvgamla rostiga Audis. Jag skulle tro att om du köper en asiatisk bil och lämnar in den på en seriös rostskyddsbehandlign och underhåller den behandlingen så står den sig minst lika bra som en Audi.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
semmelman skrev:Okej, Audi TT då är ju alla fall hälften rostfria material, alltid något, glider vidare då och frågar tror ni det är bra kvalitet i dem, Audi och BMW är väl de som står allra överst i kvalitetsaspekt i bilvärlden eller?
Så trött på denna ständiga rost... och saker som beräknas ska gå sönder...
Vid stallet rullar två Volvo 850, det verkar vara rostfriaste och tåligaste bilarna på marknaden jag har sett. De är nu skitgamla och den ena hade rullat 48.500 mil och den andra 56.000 mil utan vare sig rost eller andra problem.
Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]

Ingen bromsvätska

Har du provat lossa rören vid huvudcylindern[…]