Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Spoh
Hejsan, har införskaffat mig ett nytt baspaket(mitt första) och allting spelar helt okej men av någon anledning så händer det inget när jag ökar/sänker på "Subwoofer" i stereon, jag är inte så kräsen på ljud med det känns som att man ska kunna få ut lite mer. Basen sitter i en S70 med stora ljudpaketet och spelar genom skidluckan.

Är rätt ny inom bas/slutstegs branschen men eftersom baslådan spelar så bör väl inget vara felkopplat?

Remote Turn-on lead är inkopplad men vilken kabel är det som går in i stereon som gör att man kan styra basen?

Det finns även 2 skruvar, Input lvl samt Freq. Just nu står Input på nästan max och Freq på 1/3.

Slutsteget: http://nardik.se/produkt/JBL-GT5A3001-Monoblock

Basen: http://nardik.se/produkt/JBL-GT5-1204BR

HUD: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... pris-.html

Kan det vara så att man inte kan styra basen från stereon med slutsteget som jag har?
Väldigt tacksam för svar!
av TomasL
Du ska ha en lågnivå kabel mellan stereon och slutsteget. I den kabeln får slutsteget sin "signal" ifrån stereon och med hjälp av den kan du höja och sänka nivån på basen via stereon.
Enl. din länk så har Huvudenheten 2st lågnivåutgångar, Front & Rear. Den ena ska vara omställningsbar till subwoofer.
Det är den utgången du ska koppla ditt slutsteg till. Sedan måste du i menyn ställa in "Subw ON" sedan ska du kunna ställa in nivån på basen.

"Skruvarna" på slutsteget är:
Input Level = Gain (alltså en for av volymkontroll kan man säga för att förklara det lätt)
Freq = Där du ställer in delningsfiltret.

Du ska absolut kunna styra slutsteget ifrån den stereon.
av Spoh
Väldigt bra beskrivet!

Jag har 2st lågnivåutgångar på stereon, vid ena står det "SWR" andra "F", mina kablar är inkopplade på "SWR" då jag antog att det betydde subwoofer.

Nu när jag ökar subwoofer från 0 till 15(max) så märker man väl en liten skillnad, trodde väl kanske att skillnaden borde vara betydligt större om man går från min till max, iaf om man jämför med polarens ljud, går man upp till max där så är det ju bara bas i princip. Kan de vara så att slutsteget inte orkar driva basen riktigt?

Sen ang. "Subw on" så just den menyn har jag ingen aning hur man hittar till, i manualen står det bara att det finns 2 olika inställningsalternativ av/på men har ingen aning hur man ändrar just dom, försökte leta på egen hand hade ingen framgång. Någon som har en liknande stereo som vet hur man kommer dit bara så man kan försäkra sig?
av Spoh
Har varit in och kollat precis där man slår på subwoofern, man märker ju en skillnad men i mina ögon en på tok för liten skillnad när man går från min till max.

Finns det någon vettig anledning till det?
Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina […]

Dom där sulorna kommer sannolikt inte passa a[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]