Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har ett väldigt konstigt fel. Bränslepumpen gick sönder på bilen och nu när jag bytt den och bränslefilter så vägrar den starta. Kommer fram bensin till filtret men är lite små lekgage i banjokopplingarna. Har satt brickor på dem och dragit åt fruktansvärt hårt men läcker ändå. Iaf så går pumpen men den startar inte.

Nu är det så att om jag kopplar bort filter och regulator och bara kör pumpen direkt mellan bensinslangarna så startar bilen direkt.
MEN! Den går bara cirka 5-10 min för att sedan tvärt stanna och vägra att starta. Sedan får man vänta någon timme så startar den igen och stannar efter 5-10 min.

Vad kan det vara som är fel och varför startar den inte med bränslefilter och regulator inkopplad?

Tack på förhand
chr281 skrev:Hej!

Har ett väldigt konstigt fel. Bränslepumpen gick sönder på bilen och nu när jag bytt den och bränslefilter så vägrar den starta. Kommer fram bensin till filtret men är lite små lekgage i banjokopplingarna. Har satt brickor på dem och dragit åt fruktansvärt hårt men läcker ändå. Iaf så går pumpen men den startar inte.

Nu är det så att om jag kopplar bort filter och regulator och bara kör pumpen direkt mellan bensinslangarna så startar bilen direkt.
MEN! Den går bara cirka 5-10 min för att sedan tvärt stanna och vägra att starta. Sedan får man vänta någon timme så startar den igen och stannar efter 5-10 min.

Vad kan det vara som är fel och varför startar den inte med bränslefilter och regulator inkopplad?

Tack på förhand
Var ersättningspumpen fabriksny eller begagnad? Jag förutsätter att du satte dit ett fabriksnytt filter/ackumulator.
När du monterar måste du använda nya tätningsbrickor till banjokopplingarna och inte vanliga brickor eller de gamla tätningsbrickorna. Är du säker på att du monterat pump och filter/ackumulator rätt?

Mvh GK
[/quote]

Var ersättningspumpen fabriksny eller begagnad? Jag förutsätter att du satte dit ett fabriksnytt filter/ackumulator.
När du monterar måste du använda nya tätningsbrickor till banjokopplingarna och inte vanliga brickor eller de gamla tätningsbrickorna. Är du säker på att du monterat pump och filter/ackumulator rätt?

Mvh GK[/quote]

Pumpen är helt nytt likaså filtret. Brickorna är också helt nya.
Allt är monterat helt som det var när det plockades isär.

Det enda som inte är bytt är regulatorn men jag hittar inte någon sådan att köpa. Har hört att det ska vara mycket ovanligt att den går sönder samt att den inte ska ha någon direkt påverkan på bilens funktion.
Stämmer det?
I så fall vad är det då som gör att bilen stannar?
Till att börja med så läcker inte en banjokoppling om det är korrekt monterat, satte du en tätningsbricka på vardera sida av banjon eller satte du båda på samma sida eller satte du bara packningsbricka på ena sidan. Kontrollera sedan att jordningsskenan vid sidan av höger strålkastarhus inte har ärgade anslutningar, det är nämligen ett ganska vanligt fel.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Till att börja med så läcker inte en banjokoppling om det är korrekt monterat, satte du en tätningsbricka på vardera sida av banjon eller satte du båda på samma sida eller satte du bara packningsbricka på ena sidan. Kontrollera sedan att jordningsskenan vid sidan av höger strålkastarhus inte har ärgade anslutningar, det är nämligen ett ganska vanligt fel.

Mvh GK
Har satt en tätningsbricka på varje sida om skruven och dragit åt, så det ska ju vara rätt. Kan ett jordningfel göra så att bilen stannar? Pumpen slutar nämligen inte att gå.
Nu har jag fått igång den en aning. Går hyfsat när man bara varvar lite. Sen så stannar den när man varvar den men inte alltid. Sen kan den stå stilla ibland bara några minuter ibland flera timmar. Ibland rycker den till en stund innan den stannar med. Nu fungerar den med pump filter och allt inkopplat och det läcker inget.
Vad kan detta vara för något fel?
Har du kollat BTR:en och sedan kan jag tänka mig att det kan vara Hallgivaren i fördelaren.
Sedan kan det vara glapp/överslag i någon kabel t.ex till Lambdasonden, tändningskablar mm.
Re: 740 lambda

Mager blandning är ofta luftläck på[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänst[…]

Hastihetsmätare.

Jag använder en äldre mobiltelefon med e[…]

När är däcken tillverkade?