Guligan skrev:Leasingavtalet på nuvarande tjänstesläde löper ut i sommar och det börjar därför bli hög tid att beställa en ny. Brukar alltid vara trevligt !
Har aldrig varit så förvirrad inför ett bilval. Brukar annars fastna i optionsdetaljer och annat men nu är jag inte ens helt klar över vilken modell eller motor. Behöver därför lite stöd av expertisen här för att reda ut begreppen!
Får väl ge lite förutsättningar. Jag kan bara välja Volvo annars är det fritt fram. Försöker hålla mig under 8,2 BB (~350 Tkr netto) för då har jag bilen utan löneavdrag. Har två barn, varav ett är "vagnbarn" så kombi lär väl vara fortsatt aktuellt. Kör ca 1 000 privata mil/år plus 2 000 tjänstemil. Vill förstås gärna ha en MY12...
Dessa fordon funderar jag på:
V70 AFV
Ger bra ekonomi då förmånsvärdet är rabatterat. Har hyfsad tillgång till gastankställen och dessutom får jag fortsätta köra den härliga 2,5T. MEN bagageutrymmet, surt som :twisted: med förhöjda golvet. 9 cm är det visst nu, vad tror ni, blir man galen på detta?
Nu vill jag ha lite inspiration, lovar att läsa och begrunda alla svar. 8)
Vi hade samma ångest.
Vi ville ha en gasbil men var tveksam till AFV pga räckvidd & lastutrymme.
Med tanke på förmånsvärde och bränslekostnad så fanns det egentligen inget alternativ...
Att tänka på är dock:
Pendla >10mil/dag är inte så kul

Långresor är inga bekymmer då en pause efter 2-3 timmar känns lagom
Hur ofta behöver ni lasta mycket?
Vi är lite oroliga inför nästa skidsemester då 5 skidor, 5 hjälmar, 5 pjäxor och allt annat skall med.
Då kommer den stora utmaningen om takboxen räcker.
Har du frågor ang gasbil eller AFV så är du välkommen med dem...