Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
AFV Tycker att du ska satsa på en gasbil :)
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
Guligan skrev:Leasingavtalet på nuvarande tjänstesläde löper ut i sommar och det börjar därför bli hög tid att beställa en ny. Brukar alltid vara trevligt !

Har aldrig varit så förvirrad inför ett bilval. Brukar annars fastna i optionsdetaljer och annat men nu är jag inte ens helt klar över vilken modell eller motor. Behöver därför lite stöd av expertisen här för att reda ut begreppen!

Får väl ge lite förutsättningar. Jag kan bara välja Volvo annars är det fritt fram. Försöker hålla mig under 8,2 BB (~350 Tkr netto) för då har jag bilen utan löneavdrag. Har två barn, varav ett är "vagnbarn" så kombi lär väl vara fortsatt aktuellt. Kör ca 1 000 privata mil/år plus 2 000 tjänstemil. Vill förstås gärna ha en MY12...

Dessa fordon funderar jag på:

V70 AFV
Ger bra ekonomi då förmånsvärdet är rabatterat. Har hyfsad tillgång till gastankställen och dessutom får jag fortsätta köra den härliga 2,5T. MEN bagageutrymmet, surt som :twisted: med förhöjda golvet. 9 cm är det visst nu, vad tror ni, blir man galen på detta?

Nu vill jag ha lite inspiration, lovar att läsa och begrunda alla svar. 8)
Vi hade samma ångest.
Vi ville ha en gasbil men var tveksam till AFV pga räckvidd & lastutrymme.
Med tanke på förmånsvärde och bränslekostnad så fanns det egentligen inget alternativ...
Att tänka på är dock:
Pendla >10mil/dag är inte så kul :-(
Långresor är inga bekymmer då en pause efter 2-3 timmar känns lagom
Hur ofta behöver ni lasta mycket?
Vi är lite oroliga inför nästa skidsemester då 5 skidor, 5 hjälmar, 5 pjäxor och allt annat skall med.
Då kommer den stora utmaningen om takboxen räcker.

Har du frågor ang gasbil eller AFV så är du välkommen med dem...
Användarvisningsbild
av Guligan
hhedstrom2369 skrev: Vi hade samma ångest.
Vi ville ha en gasbil men var tveksam till AFV pga räckvidd & lastutrymme.
Vi är lite oroliga inför nästa skidsemester då 5 skidor, 5 hjälmar, 5 pjäxor och allt annat skall med.
Då kommer den stora utmaningen om takboxen räcker.

Har du frågor ang gasbil eller AFV så är du välkommen med dem...
Räckvidden lär väl vara kanon om man kombinerar bränslena, dieselklass rentav, 100 mil?
Lastutrymmet generellt och framförallt hur det funkar med barnvagnen är jag mer fundersam på. Och nuvarande bil var välpackad på vinterns skidresa. Får väl stuva bättre i boxen antar jag om det blir affär på en AFV.

En konkret fråga har jag: Hur lång tid tar det att fylla gastanken?
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
Guligan skrev: Räckvidden lär väl vara kanon om man kombinerar bränslena, dieselklass rentav, 100 mil?
Lastutrymmet generellt och framförallt hur det funkar med barnvagnen är jag mer fundersam på. Och nuvarande bil var välpackad på vinterns skidresa. Får väl stuva bättre i boxen antar jag om det blir affär på en AFV.

En konkret fråga har jag: Hur lång tid tar det att fylla gastanken?
Så funkar det inte, ingen förutom Volvo då, lägger ihop gas+bensin.
Bensintanken funkar som ren reservtank och då är 70 liter alldeles för stort.
Det skulle varit tvärtom dvs 70 mil på gas och 30 mil på bensin.
Då skulle det vara nåt!
Kostar det 4kr/mil så kör man inte gärna på bensin helt enkelt...
Jag kommer mao tanka gas var 30 mil och bensin kanske var 500 mil eller nåt...

Att tanka tar ungefär lika lån tid som att tanka bensin men du får tanka dubbelt så ofta.
Viisa pumpar (en i Lund) är väldigt långsam så den undviker jag...

Lycka till / H
av Kelimutu
Har haft samma problem hela våren. Ska få ny tjänstebil. Har väntat och väntat på MY12. Ville ha D3, men företaget har miljöpolicy så enda alternativen var:

Drive (slö, enbart manuell, automat ett krav..)
FT lr T4F Etanol
AFV

Försökte beställa 2.5FT men då fanns den bara med R-Design och 18" är helt kört hos oss.... för flashigt.

Till slut, för ett par veckor sen, när det blev helt klart att AFV:n kommer att finnas kvar med 2.5T och nya inredningen, samt med 9 cm högt golv, så kändes det "klart".

Vet inte hur andra tänker men jag jämför förmånsvärde "rent" utan utrustning för att få jämförbara värden och då kostar AFV 2600 kr/mån och en T4F kommer att kosta över 4000 kr när subventionen för etanol försvinner.
Det visade sig dock att med lite utrustning hamnade den på 380´, vilket var lite mycket tydligen.

Fick till slut en T4F med Powershift, momentum, elbaklucka, hastighetsber servo, sportchassi, integrerade barnstolar + lite mattor för 290´.... vilket avgjorde saken, då blev den godkännd direkt!

Så nu blir det etanol, trots hög månadskostnad, men den är iallafall snålare än 2.5FT får vi hoppas.... återstår att se. KÄnner mig nöjd ändå, det viktigaste var egentligen att det blev en MY12!! Ska ju ha den i 3 år och vill att den ska kännas fräsch länge.

Men, AFV är överlägsen privatekonomiskt som tjänstebil. Så är det bara.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kelimutu skrev:Har haft samma problem hela våren. Ska få ny tjänstebil. Har väntat och väntat på MY12. Ville ha D3, men företaget har miljöpolicy så enda alternativen var:
Försökte beställa 2.5FT men då fanns den bara med R-Design och 18" är helt kört hos oss.... för flashigt.
Usch,... styrs ditt företag av jante-kommunist-miljötalibaner..... väntar bara på att de ska ta över här oclkså.....
av perhall
Gillar Areses formulering "klientelet runt 7-8 basbelopp"... det är lätt att känna igen typen , t ex grannar med A4 Avant, solid lack, 18", panoramatak som är öppet över +3 grader, kanske xenon, ingen parkeringsvarnare, minsta motorn...

På tal om T4 så är den helt klart nära 2,5FT 200 på mellanvarv och vid vanlig motorvägskörning. Men den är tom i botten och kroknar på toppen. Den låter fulare och den är mindre sofistikerad. Däremot är gasresponsen bättre. Klart bra instegsmotor men den 20% lägre förbrukningen kommer inte helt utan uppoffring. Sen är väl både 2,5T/FT/AFV och D5 lite bullriga och oborstade, men karaktär har de. En sak som är lite trist med 2,5-motorn är att den har så linjär kraftutveckling, det gör den lite karaktärslös.
/PH
Användarvisningsbild
av Guligan
Nu har jag fått offerter på T5 och AFV.
Som det ser ut nu så får jag ingen ramavtalsrabatt på AFV (?!) vilket gör den anskrämligt dyr.
Ni som beställt AFV, hur gick det med förhandlandet? Jag skall ta ett snack med säljaren i morgon men behöver lite mer "kött på benen".
Användarvisningsbild
av hhedstrom2369
Guligan skrev:Nu har jag fått offerter på T5 och AFV.
Som det ser ut nu så får jag ingen ramavtalsrabatt på AFV (?!) vilket gör den anskrämligt dyr.
Ni som beställt AFV, hur gick det med förhandlandet? Jag skall ta ett snack med säljaren i morgon men behöver lite mer "kött på benen".
Inte mycket rabatt tyvärr...
av perhall
AFV känns ju rätt bra prissatt från början med tanke på den dyra ombyggnationen... det är väl som med T4, liten prutmån../PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]