Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Hitta en film, passar den i denhär tråden?
av Lövet
Quattro kräver en viss friktion för att fördela kraften vilket finns på alla underlag i verkligheten (inklusive is) men inte på rullar.
Användarvisningsbild
av CarMan
Hur är det systemet konstruerat? Vill baa veta varför viss friktion krävs, när det är så att konstruera ett system som inte kräver friktion

(sen så har j mycke riktigt de flästa underlag friktion, men det kräver j oxså att underlaget är plant)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har kört både bakhjulsdriven och framhjulsdriven Volvo genom åren (just nu har jag en av varje), men efter att av och till ha fastnat med både det ena och det andra, har jag nu till sist kommit mig för att beställa en fyrhjulsdriven.
Ska bli intressant att se hur den fungerar i praktiken. Får väl återkomma när jag fått lite praktisk erfarenhet, och hunnit fixa det BE-kort som jag nu behöver.
av DDD
Eftersom Volvo inte har någon bil med permanent fyrhjulsdrift på sina "fyrhjulsdrivna" bilar så är det bara en massa onödig vikt att släpa runt på. Till och mer onödigt än en bil med permanent fyrhjulsdrift, enligt mig. Inte många som behöver fyrhjulsdriften.
Härligt att ytterligare bidra till bensinbolagens vinster. :)
Halka och permanent fyrhjulsdrift kan vara en säker kombination att köra under om föraren behärskar tekniken.
Framhjulsdrift med bakhjulsdrift som kickar in (Volvofyrhjusdrift) in när framhjulen spinner kan vara lite vanskligt, speciellt om föraren inte är berädd och / eller ovan vid detta och inte vet när systemet går i gång.

MVH
Användarvisningsbild
av CarMan
Alla bor inte i Stockholm citty
av Lövet
DDD: Hjulen behöver inte spinna längre på Haldex. Det var länge sedan.
av llesrof
DDD skrev:Framhjulsdrift med bakhjulsdrift som kickar in (Volvofyrhjusdrift) in när framhjulen spinner kan vara lite vanskligt, speciellt om föraren inte är berädd och / eller ovan vid detta och inte vet när systemet går i gång.

MVH
På min XC70 "kickar" inte bakhjulen in sedan jag fick trycksensorn bytt. Du har nog provkört en bil med trasig trycksensor som du upplevt att bakhjulen "kickar" in. Faktum är att min XC70 har full drivning på bakhjulen redan från start i och med att den har förspänning av haldexkopplingen. Helt klart är att den tar sig fram bättre än en framhjulsdriven V70 och den känns också stabilare i snöslask och snömodd. Att man sedan inte behöver fyrhjulsdrigt kan jag hålla med om, men det finns mycket man inte behöver. Jag behöver varken automatlåda, 210 hästkrafter, klimatanläggning eller ens stereo. Vad behöver du?
av Lövet
Jag tror nog "kickar in" i det här fallet mest är ett uttryck för att framhjulen måste spinna innan drivningen kopplas in. Vilket stämde för första generationen Haldex (1/6 hjulvarv vilket knappt är märkbart).
av DDD
andreas_lofgren skrev:Jag tror nog "kickar in" i det här fallet mest är ett uttryck för att framhjulen måste spinna innan drivningen kopplas in.
Det stämmer.

Bra sätt att få igång diskussionen i tråden!

MVH
Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]