NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BörjeC
#527601
Hej,

Någon här som vet bästa vägen att dra elkabel från batteriet till kupén, och vidare till "bakluckan".
Fick ett råd att dra den genom samma hål som kabeln till kupévärmaruttaget, men den bussningen verkar inte rymma mer kabel än den som redan är där.
Tack för alla ev. förslag.
Användarvisningsbild
av Camel
#527631
Välkommen till forumet!
Det borde finnas en röd fördragen (vet ej om den är fördragen) kabel i bagaget som får konstant +12V från säkring F14. Kolla om du hittar den. Har du dragkrok så är detta kabeln till TRM-enheten som styr släpvagnsuttaget. OBS, montera en säkringshållare med max 15A säkring (beroende på användning) där du kopplar in dig på kabeln. Säkring F14 är original på 40A. Lite för mycket för egna (tunna?) ledningar.
av BörjeC
#527663
Hej Camel och tack för svaret.
Den 'gömda' 12V-anslutningen bak känner jag till, men jag behöver av olika anledningar en 2-polig anslutning direkt från batteriet. Så frågan kvarstår, hur kommer jag genom torpeden utan för mycket åverkan.
På äldre bilar fanns ofta gott om gummibussningar att använda som genomföringar, men här kan jag inte hitta något lämpligt.
Användarvisningsbild
av Camel
#527673
Menar du med 2-polig både en plus och minusledning? Eller menar du 2 st olika ledningar där ingen av dem är min us?
av BörjeC
#527713
Blåbärsmannen, nej inte riktigt. Karossminus kan få okontrollerat glapp eller mostånd vilket kan ge bakströmmar.
För att förtydliga:
Jag har en kabel 2x4 kv som ska anslutas direkt till batteri, plus och minus och bägge avsäkras vid batteriet.
Det hela är en normal installation av kommunikationsradio.
Användarvisningsbild
av Camel
#527716
BörjeC skrev:Blåbärsmannen, nej inte riktigt. Karossminus kan få okontrollerat glapp eller mostånd vilket kan ge bakströmmar.
För att förtydliga:
Jag har en kabel 2x4 kv som ska anslutas direkt till batteri, plus och minus och bägge avsäkras vid batteriet.
Det hela är en normal installation av kommunikationsradio.
Jag tror att karossen är en helt ok ledare för detta ändamål. Rent motsståndsmässigt borde den vara bättre än en flera meter lång kopparledare på 4mm2. Även om stål har sämre specifik resistans än koppar så borde den totala ledararean i karossen kompensera detta med råge. Menar du risken för att jordning delvis sker i antennjordskretsen om jordförbindningarna för strömmatningen blir dåliga när du skriver om "bakström"? Eller handlar det om HF? Du kanske anser att den fördragna plusledningen kanske ändå inte räcker till och vill dra två när du ändå håller på? Ny blir jag lite nyfiken. :D
av BörjeC
#527852
Instruktionerna och originalkablagen säger anslut bägge poler direkt till batteri. Säkert för att det är ända sättet att försäkra sig om att allt ska fungera oavsett skick på bil. Nu är den här bilen bra byggd med rejäla jordpunkter som nog borde fungera och då kanske man kanske hellre satsar på att koppla ihop ledarna för att öka arean. Lite mer area skadar aldrig, och ja, jag tror inte den fördragna tråden duger.
Enligt leverantören:
"Huvudskälet att dra både minus och plus till batteriet är att inte använda bilens tunnplåt som återledare. Dels är plåten en dålig ledare, dels ökar den korrosionen i bilen, den ligger ju i saltvatten en stor del av året.
De var enklare förr med "bara" 10 W på radiostationerna och mycket mer god
i jord på bilen. Idag med 110 - 25 Amp är chassit sämsta tänkbara ledare."
Men huvudfrågan kvarstår oavsett: hur routar jag genom torpeden?
Användarvisningsbild
av Camel
#527864
BörjeC skrev:Instruktionerna och originalkablagen säger anslut bägge poler direkt till batteri. Säkert för att det är ända sättet att försäkra sig om att allt ska fungera oavsett skick på bil. Nu är den här bilen bra byggd med rejäla jordpunkter som nog borde fungera och då kanske man kanske hellre satsar på att koppla ihop ledarna för att öka arean. Lite mer area skadar aldrig, och ja, jag tror inte den fördragna tråden duger.
Enligt leverantören:
"Huvudskälet att dra både minus och plus till batteriet är att inte använda bilens tunnplåt som återledare. Dels är plåten en dålig ledare, dels ökar den korrosionen i bilen, den ligger ju i saltvatten en stor del av året.
De var enklare förr med "bara" 10 W på radiostationerna och mycket mer god
i jord på bilen. Idag med 110 - 25 Amp är chassit sämsta tänkbara ledare."
Men huvudfrågan kvarstår oavsett: hur routar jag genom torpeden?
Tyvärr kommer jag inte på något enkelt sätt att komma igenom torpeden. Någon annan på forumet har säkert något tips till dig. Innan du ger upp det befintliga kablaget vill jag ge dig följande kommentarer:

Leverantörens föreskrifter uppfattar jag som överdrivet försiktiga.
Jag antar att du menar 10-25 A? Jag håller inte med om att chassiet är sämsta tänkbara ledare för denna ström. Normalt kompenserar stålchassiets totala tvärssnittsarea skillnaden i specifik resistans mot en kopparledare med råge. Allt handlar om att skapa en bra minusförbindelse mot chassiet. Vid batteriet kan du säkert lita på den Volvo har gjort. Återstår endast att ordna en bra minusförbindelse i bagageutrymmet. Inget hindrar att du gör två parallella minusförbindelser till chassiet på varsitt ställe, då förbättrar du situationen markant. Så länge enda skälet till att dra separat minus är att minska risken för spänningsfall genom chassiet hade jag utan tvekan använt chassiet som återledare och använt den fördragna ledaren som plusmatning (du slipper ju då helt problemet med torpedväggen). Men leverantören kanske har andra argument som t.ex. störningar, etc.?

Kolla in det här från "Sharky" på garaget.org (inlägg #14):
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=31677

"Specifika resistansen för koppar är 0.017ohm/mm2/m@20 grader och specifika resistansen för härdat stål ligger runt 0,4ohm/mm2/m@20 grader.

Dvs 1 kvadrat koppartråd motsvarar ca 25 kvadrat plåt.

I en bilkaross har du normalt ca 0,7mm tjock plåt. Bilen är ca 1.70m bred, 1 m hög kaross, ca 50% av höjd utgörs av rutor.
Dvs karossen motsvarar ca 3000 kvadratmillimeter plåt vilket motsvarar en kopparkabel på runt 120 kvadratmillimeter.

Så om du drar en kopparkabel på ca 120kvadrat så motsvarar den resistansen i en bilkaross av plåt.

Detta förutsätter dock att kontaktytan i jordtaget mot bilplåten är stor, helst minst 20mm i diameter om det är mot plan plåt. Mot bultförband minst M10.
Detta beror på att omsluten yta närmast kontaktpunkten är tämligen liten och kan ge stor tillskottsresistans."

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Brukar vara något lager när det är[…]