Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av marcusr
b230ft lh2.4

Hej!
Tomgångsmotorn öppnar inte på tomgången, vilket resulterar i att den tjuvdrar luft genom spjället, men den får inte tillräckligt så den går för fett, drog jordkabel in i bilen och satta den på jord för att manuellt öppna tomgångsmotorn, då gick den inte fett längre, (dock för snålt men den var ju å andra sidan öppen hela tiden...)

Testar feldiagnos (massa blinkningar) och den öppnar och stänger då när den gör självkontrollen.
Spjällgivaren "klickar" när man öppnar spjället, gjorde en självdiagnos på den också, och den fick rätt kod när man vred på det

Så tomgångsmotorn fungerar, och spjällgivaren, varför lirar dom inte ihop? finns 3 kablar till spjällgivaren, är det någon av dom som kanske är av eller något? kan man mäta upp dom?

Mvh
Användarvisningsbild
av emwtur
hur vet du att den går fett ?
vilka felkoder får du ?
har du kollat efter tjuvluft ?
om tomgångsmotorn inte öppnar - då ändras inte tomgången om du kniper ihop slangen till tomgångsmotorn ? - har du testat det ?
Ja - jag vet att jag kommer med en massa frågor - men jag undrar bara om du är på rätt spår - jag har själv lurat mig på symptomen vid strul med tomgångsmotorn.
/emwtur
Användarvisningsbild
av Jocke S.
marcusr skrev:bredbandslambda
232
ja
tomgången ändras inte när jag kniper ihop
Har ni bytt ut smalbandslambdan mot en bredbandslambda?
Klickar gasspjällkontakten när du vrider gasrullen?
av marcusr
Jocke S. skrev:
marcusr skrev:bredbandslambda
232
ja
tomgången ändras inte när jag kniper ihop
Har ni bytt ut smalbandslambdan mot en bredbandslambda?
Klickar gasspjällkontakten när du vrider gasrullen?
nej smalbanden är kvar, och en bredband längre ner också
ja den.klickar när jag vrider,
ska det sitta ett relä vid expansionsburken som kan ha något med detta att göra?
vart går den kabeln isf, för jag har inget där, dock ett likadant(svart stort)
på andra sidan..

Visst fungerar det så att när man vrider på spjället och det låter "klick" så ska tomgångsmotorn stänga, och när man släpper på det och går förbi klicket så ska den öppna igen?

Då kanske det är som så att när man går förbi klicket och stänger spjället så får inte tomgångsmotorn någon inikation på att den ska öppna, kabel brott på spjälllägetgivaren eller är det något emellan spjällägetsgivaren och tomgångs motorn som är väck? relä? kabel?

någon som kan få fram ett elschema mellan dessa saker?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du en diagnosbox under huven (så du kan läsa ur felkoder)? Isåfall kan du köra ett test på spjällkontakten, å se om styrenheten tar emot signalen.
av marcusr
Jocke S. skrev:Har du en diagnosbox under huven (så du kan läsa ur felkoder)? Isåfall kan du köra ett test på spjällkontakten, å se om styrenheten tar emot signalen.
som jag skrev i första inlägget så har jag gjort det ...

"Testar feldiagnos (massa blinkningar) och den öppnar och stänger då när den gör självkontrollen.
Spjällgivaren "klickar" när man öppnar spjället, gjorde en självdiagnos på den också, och den fick rätt kod när man vred på det"
av marcusr
Jocke S. skrev:Är bränslerelät i toppform?
bränslerelät är nytt, har det något med tomgångsmotorn att göra?
isf kan det vara till lite intresse då bränslepumpen inte alltid startar, utan man får vrida ett par gånger extra på nyckeln för att den ska starta....
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]