Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tuxedo
Det skulle vara att det blivit fel på en av de två backventiler som sitter längst fram på motorn.
Ta den dom och kolla att det bara går att blåsa genom ett håll i dom.
Eller ta bort slangarna från översidan på backventilerna och lägg handen på venilerna.
Kör på tomgång. Det ska kännas ett sug men inga avgaser får tränga ut.
Tränger det ut avgaser går dom ju in i insuget och kan fortplata sej genom flamfällan ner i vevhuset. (min spontana teori, men är inte helt säker på att den håller).

Eller har du dragit upp slangen under oljefällan från vevhuset?
Det finns risk för att den kan dras upp om man tar den oljefällan, och då går det inte att få tillbaks den i rätt läge igen utan att demontera oljetråget.
Slangen måste mynna ut under oljenivån i vevhuset.

//tuxedo.
av Stan
Okej, det ska jag kolla upp..vad gäller slangen ner i tråget har jag inte rubbat den, och det känns som den sitter rätt, men jag har inte haft bilen sen den var ny, så jag vet ju inte vad tidigare ägare gjort...Men vad händer om den ligger i fel läge? Jag har fattat det som att det är en oljeretur, och inte ska påverka ev under/övertryck...
av tuxedo
Hej igen.
Jo röret som går från oljefällan ner i vevhuset är som du säger en oljeretur.
Men Volvomanualen påpekar vikten av att oljereturröret går ner under oljenivån och att röret absolut inte får kapas.
Vad som händer om röret mynnar ovanför oljenivån sägs inget om men man kan ju kanske tänka sej att pulsationerna från vevhuset går direkt upp i olje/flamfällan.
Men röret sitter med ett klammer inne i vevhuset för att det ej ska slås sönder av vevstakarna. Därför går det inte att få tillbaks det om man råkar dra upp det.

Förstår ej vad som orsakar övertrycket Och du har ju gjort allt som ska göras.
En sak bara, det går en smal slang från flamfällan till insuget, och i slangnippeln i insuget sitter det ett munstycke som kan bli igentäppt.
Detta tror jag ej kan orsaka de här problemen men det kan göra att motorn inte går rent. Så stick in en tråd i nippeln och kolla att munstycket är öppet när du nu har gjort allt det andra.

Hoppas att du kommer tillrätta med problemen eller att någon annan forumläsare har något bra tips.

Hör gärna av dej om du hittar felet.

Vad gäller pulsairsystemets ev.orsak till vevhusövertrycket så drog jag nog en förhastad slutsats om den som en ev. felorsak då jag nu ser att den tar luften frå lufrenaren.

//tuxedo
av Stan
Ja, verkar som det är ett problem jag får leva med :) Får väl tvätta av motorn inför varje besiktning..För som sagt, bilen går kanon annars, rent o piggt (förhållandevis, eftersom det är en Volvo/automat) drar runt litern, vilket får ses som normalt. Men jag slutar inte "forska", så jag hör av mig om jag eller någon annan kommer på nåt..
Re: 740 lambda

Mager blandning är ofta luftläck på[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänst[…]

Hastihetsmätare.

Jag använder en äldre mobiltelefon med e[…]

När är däcken tillverkade?