Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

De trodde att det var packboxen mellan motor och växellåda, de ville samtidigt byta lamellerna...
det är ju ett troligt fel, packboxen...och när lådan är nere (minst 7h arbete) så är d lika bra å byta lamell urtrampningslager åxå
Kompen var helt ok, jämn på alla cylindrar
gött!

vart kom den vita röken ifrån? avgasröret el från motorn?
gjort nån motortvätt under för att lokalisera läckan?
Har beställt en fin motor och ska hämta den på måndag för 5500kr
du har väl ett kamremsbyte på ingång innan 24000mil, din har gått 22000mil drygt!
tänkte bara att det är några tunga utgifter du har framför dig!

mil? nån mer info? är motorn "ren" el finns d låda, insug, grenrör, turbo o slangar etc?
kan ju va en ide detta med motorbyte, om det är mycket som måste bytas(koppling turbo kamrem etc..)

mvh bengt
rudarmy skrev:
De trodde att det var packboxen mellan motor och växellåda, de ville samtidigt byta lamellerna...
det är ju ett troligt fel, packboxen...och när lådan är nere (minst 7h arbete) så är d lika bra å byta lamell urtrampningslager åxå
Kompen var helt ok, jämn på alla cylindrar
gött!

vart kom den vita röken ifrån? avgasröret el från motorn?
-Avgasröret och ingen annan stans.
gjort nån motortvätt under för att lokalisera läckan?
-Nej men till helgen ska det gnuggas.
Har beställt en fin motor och ska hämta den på måndag för 5500kr
du har väl ett kamremsbyte på ingång innan 24000mil, din har gått 22000mil drygt!
tänkte bara att det är några tunga utgifter du har framför dig!
-Jag räknar kallt med det också, bilen är fin och den kan rulla flera år till bara motorn byts/lagas.

mil? nån mer info? är motorn "ren" el finns d låda, insug, grenrör, turbo o slangar etc?
-?
kan ju va en ide detta med motorbyte, om det är mycket som måste bytas(koppling turbo kamrem etc..)
-Jag tror att det är rätt väg att gå, tyvärr tog ekonomin slut för denna månaden så motorbytet får vänta till nästa löning kommer :-(

mvh bengt
Därja...
Rev ner turbon idag och det var ganska lätt faktiskt. Får se om det är lika lätt att montera ihop ;-)
På verkstaden sade dem att det INTE var glapp i turbon, hur de nu kollade det? Jag känner på flänsarna och det känns väldigt tydligt att lagrerna eller vad det är är kassa, den löper inte alls fint. Så en nybegagnad vore kanske bra att montera in.
Oljereturröret var fin, inget oljespill någonstans.
Uppdatering:
Symtom, det började bolma ut vit/grå rök ur avgasröret, bara huxflux. Jag kollade oljan och det var tomt. Var tog oljan vägen?
Min far tordde det var topplockspackningen så vi bytte den utan resultat. Vi rensade även oljesumpen/fällan, vevhusventilationen. Också utan resultat.
Allbilsservice i Värnamo sa att motorn läcker olja vid växellådan och under kamremmen. Idag vet jag att "oljan" som läcker vid kamremmen är fett från den inre drivknutens spruckna damask.
Allbilsservice sade att turbon inte glappade, jag rev ned den idag och tyckte att den gick trögt, kan vara slut. ?
Oljereturröret var fin, inget spill. Alla packningar på turbon var fina också. Jag monterade tillbaka turbon för skojs skull, för att se om det gick att smörja och rengöra lagrena men tydligen svårt. När jag startade bilen började det ryka efter en minut, och mer vid gaspådrag, men även vid tomgång. STängde av och funderar på att låna en turbo från skroten.
När jag startade bilen började det ryka efter en minut, och mer vid gaspådrag, men även vid tomgång.
känns ju inte som turbon.. för det brukar krävas tryck i turbon för att det ska läcka som ett såll!
funderar på att låna en turbo från skroten
du vet ju hur man byter nu så.. varför inte!!

mvh bengt
Börja med turbobytet! Låter ju onekligen som att din befintliga är i behov av en utbytesturbo. Släng dit nya packningar vid bytet, och försäkra dig om att grenröret är friskt (inga sprickor)

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]

Två veckor är ju ingen big deal.