Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu börjar min V70 D5 2003 att jävlas också. Två gånger idag när jag skulle köra om, dvs gasade ordentligt sätter bilen felkod. Motorlampan lyser orange och motorserv. erfodras snarast fås upp. Detta har hänt tidigare förra året. Gjorde felkodsavläsning och det var lågt bränsletryck.

Jag har i vintras bytt dieselfilter till ett orginalfilter. Bilen är välservad med oljebyte varje 1000:e mil.

Kan det vara luft i systemet? Jag låste automaten på 4:an och gjorde 8 fullgasrepor till 4300rpm och då funkar allt. Likaså när jag körde med lådan i D. Jag har 3/4 tank kvar, dvs diesel i den tank som huvudpumpen sitter i.

Finns det fler pumpar än högrtyckspumpen? (Jag vet att det finns en pump mellan tankarna) Är det högtryckspumpen som börjar att packa in?
Bilen har rullat 23000 mil.
Senast redigerad av 6 dieselmagnus, redigerad totalt 0 gång.
av Toffelhjälten
Bakteriebildning i tanken är mitt hetaste tips (till 99%)
Byt bränslefilter samt börja köra på något som heter Red Line Anti Bacht
eller motsvarande!
Användarvisningsbild
av CarMan
Alltid bra att ha felkoder när det ska GISSAS.

Men jag tror att den defenetivt tar tjuvluft i bränslesystemet, nånstans mellan el pumpen i tanken & mekaniska pumpen på kamaxeln.

Ofta är det vid alu delen som är dit skruvad ovanför bränsle köttet, ta ned o gör rent, samt montera med fräch packning.
Sen kollar du alu skarven på sugledningen, presis vid kränghämarstaget.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
CarMan skrev: Ofta är det vid alu delen som är dit skruvad ovanför bränsle köttet, ta ned o gör rent, samt montera med fräch packning.
Nu hänger jag inte med?

Ska dock kolla slangen vid k-hämmaren. Du menar den främre högra va?

Det är lågt bränsletryck enl Volvo. (intermitent lågt)
av Toffelhjälten
Skulle skriva trist att säga, men det är ju jätte skönt så säger det istället.
Du har problem med bakteriebildning med allra största sannolikhet!!
Carman vad är det för några okvalificerade gissningar?! :) :twisted:
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kanske därför den stannar ibland för ejektorpumpen mellan tankarna är igensatt. Bränslefiltret är bytt för några månader sedan och jag hade problemet innan men det kom bara någon gång/år.
av Toffelhjälten
Men prova ta ner bränslefiltret och kolla hur det ser ut, om du nu har skit i systemet så täpper det ju igen filtret väldigt fort även om det är nybytt!
Användarvisningsbild
av CarMan
ta ned bränslefiltret & skruva loss den vita plast muttern du då der spm sitter på samma gänga som filtret skruvas fast på.
Användarvisningsbild
av CarMan
den håller fast aluplatan ovanför filtret, de som ofta drar tjuvluft !!!
Vad heter den här kontakten?

Hej! Jag vill bara återkoppla och berät[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]