Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#526831
Bild


EU vil ha høyere avgifter på diesel, noe som
fører til at regjeringen nå vurderer omfattende
endringer i avgifssystemet. Når man nå "plutselig"
har funnet ut, av det ikke var så smart at såpass
mange velger å kjøpe dieselbiler - ja da er det på
tide å skattlegge bruken langt mer. Derfor vil nå
EU øke prisen på diesel, som skal dekke skattleggingen
av det økte CO2-utslippet dette medfører.

I Norge p.t. ligger dieselprisen på ca. kr: 13.00
pr. liter, mens bensin ligger på ca. kr: 13.70.
Med en økning på 20 prosent - vil da den nye
dieselprisen bli ca. kr: 15.60.- pr. liter; og
dermed vil det koste mer å fylle diesel enn
bensin på tanken. Ikke så veldig morsomt vil jeg tro,
for de som nettopp har kjøpt ny dieselbil - eller
som ble påviket av regjeringens "pr-jippo" for noen
år tilbake; der de nettopp satt ned prisen på dieselbiler
for at fler skulle kjøpe disse.

Selv har jeg kjørt kun bensinbil i flere år, men
vurderte sterkt å kjøpe diesel neste gang - nå
er jeg usikker; man kan bli forvirret av mindre..



Les mer bl.a. her:


Dinside: "EU vil ha høyere avgifter på diesel":
http://www.dinside.no/868886/eu-vil-ha- ... paa-diesel
#526904
Det var väl inte så oväntat egentligen. Så länge en liter diesel har högre kolinnehåll än en liter bensin är det ju bara snett om det är co2 som de jagar, att dieseln ska vara lika pris eller billigare per liter.

Skattekrona per kolatom torde ju vara den mest logiska beskattningen.
Det var självklart bara ett kort kapitel av förvirring i historien som ett tag lät dieseln framställas som nån slags miljöbränsle.
#526986
Nu drar vi igång en het puck igen, varför skulle inte Diesel vara ett miljövänligt alternativ ? Preem ACP Evolution Diesel innehåller ju råtallolja. Etanol innehåller bensin
Summa summarum båda är miljövänliga eller inte ?
Svar nej båda belastar miljön på ett eller annat sätt.
Batteridrift då?
Svar nej även det belastar miljön
Framställning av batteri
Laddning kommer elen från vindkraft? nä knappast i bästa fall från vattenkraft
i sämsta fall nått kolkraftverk från Polen.....
#527011
Kväveoxider och partiklar t.ex.

Råtalloljan är typ 2% 6 månader om året, det är patetiskt lite.

Det finns inga miljövänliga bränslen men de kan vara miljöskonande i olika grad, och diesel är det sämsta av alla hittills. Om man inte 100% räknar på co2. Är växthuseffekten den enda miljöfara man kan ränkna upp så är diesel helt ok.
#527071
Man kan inte tala om dieselpriset utan att ta in den höga skatten på icke-miljö dieslar. Om diesel och bensin hade samma fordonsskattuträkning hade jag inget emot att man ökar skatten på diesel, men det är ju inte lika kul för dem som kör skattebefriade miljö-dieslar.
#527076
1 liter diesel är drygt 1 kr lägre beskattat än bensin och då är det logiskt att dieselnskatten höjs. Beskattas dessutom alla hälsofarliga utsläpp borde dieselpriset upp ytterligare. En titt på försäljningsstatistiken och det går att konstatera att skattesubventioner och andra åtgärder för att styra valet mot miljömässigt bättre bilar inte fungerar. Särskilt inte efter att miljöbilspremien på 10000 kr ersattes med 5 års skattebefrielse. Därför vore det bästa att lägga, om inte allt, med en stor del av skattetrycket på bränslet, och sedan beskatta alla bilar av samma storlek lika oavsett motor. Priset vid pumpen verkar ha en mycket större phsykologiskt effekt än övriga konstnader runt bilägandet. Även om pumppriset i närmaste är försumbart i sammanhanget.
#527078
MattiasD skrev:Priset vid pumpen verkar ha en mycket större phsykologiskt effekt än övriga konstnader runt bilägandet. Även om pumppriset i närmaste är försumbart i sammanhanget.
Bra analys!
#527119
Steff 99 skrev:Oljelandet Norge har väl Europas högsta bränslepriser, 13.00 NOK ger nära 15.50SEK/liter för Dieseln
Idag kostade Dieseln i Göteborg 14,05 SEK/liter

I dag (Lørdag 7. mai 2011) koster faktisk 1 liter blyfri:95, hele NOK: 14.75!
Diesel ca. NOK: 13.36. Rett og slett for ille, AS Norge drar inn vannvittige
mange ekstra milliarder pga. de høye drivstoffprisene - og som ekstra
bonus pga. avgiftene - grrr..

[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 u[…]

Brukar haka av minuspolen om jag är osäk[…]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]