Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lenke
Har bytt bort min gamla 740 till en 940 ltt 96:a med 25000mil på mätarn. Full servicebok nästan hela vägen :-)Men jag funderar på lite ljud hmm hör vad jag nästan är säker på ett högt ventilknack över 2500rpm, helt tyst under det varvet. Dags att justera eller vad tror ni? Sedan ett väldigt mysko ljud på tomgång när bilen är varm, vet inte riktigt hur jag ska förklara men det är ett mjukt dovt dunkande som försvinner direkt man får dragl äge.Vad tror ni det kan va? Urtrampningslager, kan det låta så? Bilen är förövrigt mkt välv och helt orginal. Tacksam för svar eller idéer om vad det kan va, är väl lite skadad jag är en så n som typ hör allt, en normal person skulle nog inte reagera :-)
av rd350
Avgasläckage? kan höras ganska konstigt i bland. spännrulle till kamremmen som är ditsatt "torr" (det ska vara lite fett på "pinnen" som går in i toppen) ovanligt men fanns faktiskt ett gammalt servicemeddelande från Volvo om det. Insprutningsventilerna ("spridarna") kan också väsnas lite.
av Lenke
Ok tack för svar rd350, ska kolla upp det där. En del av ljudet har jag konstaterat är spridarna, tickar verkligen högt, låter dom mer i en b230fk än i en b230f? Lite spridarrens i tanken kanske hjälper lite? Funderar på ventiljustering, det behövs väl i regel aldrig eller det kanske är normalt att det blir för stort spel efter ca 25000mil?
av Lenke
Har visat upp bilen för 2st volvoverkstäder idag. Fick inget svar om oljudet på tomgång. Det låter lite skumt bara ?:-/ Har konstaterat att det låter långt bak tror inte det är från motorn. Svänghjulet eller urtrampningslagret kanske? Det är ett tockande ljud som inte försvinner när man trycker ner kopplingen, det försvinner när man får dragläge på bilen. Det hörs inget när man kör med bilen. Är väl dubbelmassesvänghjul på den här modellen, kan det ge såna ljud?
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]