Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spawn
Hej!

På tomgång låter min motor konstigt låter, väldigt svagt och sörplande ljud. Tappar dock ej i varv. men typ ljud splach, splach.

Sedan kommer ingen värme i bilen. Har en ny termostat som jag bytte i vintras när ej fick värme och då funka det men nu kommer bara kalluft igen.

Termostaten verkar ok, arbetstemp motor ok.

har en v40 1.8 04.
av metalHJ
Har du ECC kan det vara spjällmotorn till AC'n som packat ihop! Den som reglerar värme/kyla...

Det "sörplande" ljudet kan vara AC'n som låter, de brukar kunna ge ifrån sig sådana ljud mellan varven. Åtminstone på båda mina x40 jag har hemma!
av metalHJ
Nja, tror inte det är så snuskigt farligt om du köper en bättre beg. motor och byter själv! Men ta reda på fakta först genom att läsa av felkoder hos Volvo, om spjällmotorn inte fungerar som den ska brukar det sättas felkod.

Det är tyvärr ingen ovanlighet att dessa motorer brukar ge upp, så du är inte den första med problemet OM det är det som är felet. Men som sagt, kolla upp med ev. felkoder innan du handlar!
Användarvisningsbild
av Spawn
Tjena de va ett brott på en slang fanns ingen glykol i kärlet bara i motorn. I med ny och det verkar det funka ibland har man tur. Tack för all hjälp ni är guld värda!
av metalHJ
Tar på mig äran då det bara var jag som svarade i tråden :wink:

Skönt att det var så enkelt, men ibland ska det vara enkla fel också.

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]