Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nordix
Hej, har en Volvo 740 GL från 1986, med en B230A motor med förgasare, pierburg 175CD heter den.

Uppe på insuget så sitter det en tomgångsventil? eller vad det nu heter, med en kontakt uppe på. den är kopplad till reläplats 13 vid askkåppen i kupén har jag förstått,

Om säkringen till tomgångsventilen sitter i säkringsboxen så startar bilen direkt även om den är varm eller kall. därimot så går bilen som en påse nötter dvs, den rycker och blöddrar vid gaspådrag, och om jag drar ut säkringen så tar det ca 20-30 sec innan bilen startar varm som kall, och bilen går mycket bättre, bilen går som bäst om den manuella choken är lite utdragen hela tiden, då går den som ett skållat troll!!

Finns det någon här på forumet som vet vad felet kan vara?, vill ju att bilen både ska starta som den ska och gå som den gör med choken utdragen,

Jag har bytt Bränsle filter,Rotor,fördelarlock,volvo orginal stift,nya tändkablar utan resultat.

mvh Daniel
av Nordix
Glömde skriva att den nyss gick igenom på SBP, till och med personalen blev överraskad över dom fina värdena, dvs CO halten var på låga 1.2 osv..

Det var förra ägaren som besiktigade den förra veckan, jag köpte den för ca 6 dagar sedan.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du kollat så bränslepumpen funkar som den skall, kontrollera så att inte mekaniken är sliten för då blir det inte fulla slag på pumpen.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av igelkottar
Jag tror du ska kolla kablarna till den ventilen (glödtändningsventil) tror jag den heter,
är det inte kablarna så kolla att verkligen ventilen är hel för den påverkar så att bilen går som du beskriver
samt att den blir svårstartad
Re: 740 lambda

Mager blandning är ofta luftläck på[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänst[…]

Hastihetsmätare.

Jag använder en äldre mobiltelefon med e[…]

När är däcken tillverkade?