RickardGbgS70 skrev:
Vad är det som gör DLS bättre än t ex GAS o MDS? :?:
Till att börja med: precisionen i tillverkningen.
Elementet blir linjärare över ett större effektområde, vilket ger lägre distorsion, och får bredare frekvensregister. Djupare bas med bättre dämpning vilket ger stramare och mindre bumlig bas. (Baselementet ligger inte och fladdrar efter det att bastonen eller bastrumman slutat ljuda)
Man kan bygga mindre baslådor utan att tappa bottenfrekvenserna.
Edit: Peerless, som rekommenderades ovan, är ett etablerat märke bland audiofiler. En bra idé, för efter ett tag tröttnar man på oljudet när man spelar dunka-dunka med dålig rigg. Att bygga en egen låda till ett eller två Peerless- element är en bra idé. Själv sparade jag lite och skaffade JBL 10" istället och satte dem i en stor sluten låda. Drar lite mer effekt är en portad låda, men med ett klass-D slutsteg på 2x450W funkade det ganska bra.
Edit2: Nästa steg blir att hitta välljudande musik att spela. Med en bra anläggning börjar dagens musik att låta skit på grund av all loudness och överstyrning. Bästa jag spelat hittills i min anläggning är Earth Wind & Fire - You're a Winner, från ca 1977. Musiken producerades bättre på den tiden tyvärr.
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse,
SFN
Skeptic Friends Network och
Etanol.nu
Att mäta är att veta...