Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av RickardGbgS70
Har hittat beg GAS resp MDS baslådor med lika bestyckning gällande element (2x12") på Blocket.

Vilken är bäst? Vad säger din erfarenhet ang dessa märken?
Användarvisningsbild
av Mabuse
Det skiljer mer mellan olika modeller inom märket, än mellan generella och ospecificerade högtalarelement mellan märkena.
Detsamma gäller låd-designen och dess matchning till elementen. Detta är viktigare än något annat för att få en låda att spela bra.

En Volvo-motor med en sunkig kamaxel från en Skoda kommer att gå sämre än en Skoda-motor som är gjord för den kamaxeln som sitter i den.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Mabuse:

Det var ett invecklat sätt att säga att GAS och MDS är rena dyngan! :wink:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kanske ska vara lite konstruktiv också:

Köp en DLS-låda och bli nöjd, köp ett löst element och bygg själv, tex Peerless..

Eller ska det bara se fränt ut (och hur ljudet blir kvittar)?? För i så fall kanske en dubbel 12":s låda från MDS gör dig nöjd!?
av RickardGbgS70
Variosboy skrev:Kanske ska vara lite konstruktiv också:

Köp en DLS-låda och bli nöjd, köp ett löst element och bygg själv, tex Peerless..

Eller ska det bara se fränt ut (och hur ljudet blir kvittar)?? För i så fall kanske en dubbel 12":s låda från MDS gör dig nöjd!?
Jag har inte tidigare haft nån baslåda i nån av alla bilar jag haft, så därför frågar jag. Har ingen aning om vad som är "bra eller dåligt" olika märken emellan..

Vad är det som gör DLS bättre än t ex GAS o MDS? :?:
Användarvisningsbild
av Mabuse
RickardGbgS70 skrev: Vad är det som gör DLS bättre än t ex GAS o MDS? :?:
Till att börja med: precisionen i tillverkningen.
Elementet blir linjärare över ett större effektområde, vilket ger lägre distorsion, och får bredare frekvensregister. Djupare bas med bättre dämpning vilket ger stramare och mindre bumlig bas. (Baselementet ligger inte och fladdrar efter det att bastonen eller bastrumman slutat ljuda)
Man kan bygga mindre baslådor utan att tappa bottenfrekvenserna.

Edit: Peerless, som rekommenderades ovan, är ett etablerat märke bland audiofiler. En bra idé, för efter ett tag tröttnar man på oljudet när man spelar dunka-dunka med dålig rigg. Att bygga en egen låda till ett eller två Peerless- element är en bra idé. Själv sparade jag lite och skaffade JBL 10" istället och satte dem i en stor sluten låda. Drar lite mer effekt är en portad låda, men med ett klass-D slutsteg på 2x450W funkade det ganska bra.

Edit2: Nästa steg blir att hitta välljudande musik att spela. Med en bra anläggning börjar dagens musik att låta skit på grund av all loudness och överstyrning. Bästa jag spelat hittills i min anläggning är Earth Wind & Fire - You're a Winner, från ca 1977. Musiken producerades bättre på den tiden tyvärr.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Utan att veta vad du har för mål så är det egentligen svårt att säga vad du ska satsa på!

En sak som jag direkt kan komma på som jag tycker diskvalificerar MDS och GAS är att dom oftast inte anger alla nödvändiga parametrar på sina element, parametrar som behövs för att räkna ut sin låda korekt.
Ett annat problem som jag läser om lite då och då är att folk som mäter upp "billiga" element ofta kommer till den slutsatsen att uppmätta värden inte stämmer med dom angivna! Och mäter man flera billiga så kan avvikelsen vara stor mellan flera olika element.

Effekten det har i slutänden är att den som har två 12":are med ovanstående dåliga egenskaper får "stryk" av någon som har ett bra 10" element med en bra låda.

Angående referensanläggning eller bara oljud så kan vi väl säga att det finns en skala mellan 1 och 10 där fördelningen ser ut såhär:
Om man bara vill ha oväsen i sin bil så kan man köpa vad som helst egentligen, och då säger vi att man befinner sig på plats 10 på skalan.
Vill man att ens bil ska låta som en referensstudio så är man på plats 1.

Jag skulle säga att mina förslag ovan om att köpa bra grejer istället för dynga kvalar in någonstans i mitten av skalan, inte i närheten av ett referensbygge.
Och jag gissar att du inte bara vill ha oljud, så förmodligen är dina önskemål i linje med mina förslag/råd.
av tyclon
Tja! Jag lånar tråden då jag ska köpa en portad baslåda. Jag har en 740 och kör med ett DLS AX-10 slutsteg. De lådorna jag har funderat på är:

http://www.dbakuten.se/bilstereo/fardig ... VldnZPp18E

http://www.brc.se/passiva-baslador/jbl/ ... v-baslada/

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... 12tum.html

Vilen av dessa lådor passar bäst till steget jag har? Jag är inte så insatt i olika impendans så jag tänkte jag frågar efter hjälp här. OBS, Jag lyssnar mestadels på techno.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Kicker-lådan och GAS-lådan har ungefär samma avstämning, och går riktigt djupt ner i frekvens. Jag hittar inga tekniska data på slutsteget, så där har jag inga kommentarer. db-akuten anger inte känsligheten i siffror bara att det är "mycket hög känslighet" och det betyder nada och inget.
Jag hade JBL's GT4-serie i i sluten låda i min gamla bil, och det rockade på bra.

GAS och JBL-lådan har 2 ohm, Kicker har antagligen 2ohms element som parallellkopplas till 1 ohm (vilket jag inte skulle rekommendera) eller seriekopplas till 4 ohm. Jag kör själv så i min nuvarande konfiguration (2x DLS RW10i).

Jag lyssnar själv inte på techno, så där har jag inte så mycket input. Känner dock på mig att man behöver en snabb bas med lite efter-ringningar i lådan, och då är kanske en sluten låda bättre. Ärligt talat, gå in på http://bilstereoforum.se och hör med dem. Det finns flera duktiga stereobyggare där som har bredare musiksmak är mig.
740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]