Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kingoffors
Har problem med bränslepumparna som inte får någon ström! Har bytt bränslerelät och det får ström men inget till pumparna, har kopplat ström direkt och dom fungerar funderar på om det kan vara tändmodulen som krånglar?
av otto84
Om du har en B230F med LH2.2 så skulle det kunna vara hallgivaren i fördelaren. Har för mig att pumpen inte startar förrän styrenheten får signal från hallgivaren att motorn snurrar
Japp säkringar och bränslepumpsreläet kollade. Hallgivare ser det ut som att det enklaste vore att byta hela fördelaren kostar en 500 på skroten. Sen är det väl bara styrenheten och modulen kvar?
Om du inte har någon ström till pumparna så är att byta Hallgivare helt fel ände att börja med. Börja med att ta reda på om du har ström på kontakt 30 i reläsockeln, den strömmen kommer från stift 30 i tändlåsets kopplingsplatta. Har du ingen ström så får du ta reda på var strömmen försvinner.

Mvh GK
Mätte som du skrev GK och det finns ström på kontakt 30 och när jag mätte tankpumpens kontakt fanns ström där också men nu verkar det som att den pumpen trilskas då den inte går om jag kopplar direktström på kontakten som sitter vid vänster hjulhus kan det vara så att den pumpen måste ha ström och att det går vidare till huvudpumpen?
Om du menar pumpen som sitter bredvid bränslefiltret så är det huvudpumpen, sen sitter en matarpump i tanken också. Du får göra funktionskontroll av bägge genom att koppla direktström till dom, kolla en pump i taget.

Mvh GK
Huvudpumpen går på direktström, men inte matarpumpen kan matarpumpen påverka att inte huvudpumpen går? Tänkte att det kanske finns nåt samband eftersom den (huvudpump)inte surrar till vid normal koppling.
Kingoffors skrev:Huvudpumpen går på direktström, men inte matarpumpen kan matarpumpen påverka att inte huvudpumpen går? Tänkte att det kanske finns nåt samband eftersom den (huvudpump)inte surrar till vid normal koppling.
Nej, dom är inte beroende av varandra på det sättet. Ta ur säkringen för huvudpumpen och koppla en amperemätare inställd för mätning på 10 A eller mer i säkringshållaren. Vrid på tändningen samtidigt som du iakttar amperemätaren. Du skall kunna iaktta en Strömspik på c:a 6A. Tankpumpen kan mycket väl vara trasig, det är ganska vanligt.

Mvh GK
Re: 740 lambda

Mager blandning är ofta luftläck på[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänst[…]

Hastihetsmätare.

Jag använder en äldre mobiltelefon med e[…]

När är däcken tillverkade?