Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dson
Hej!

Kör en V40 2.0T -00 och har problem med vindrutespolningen (eller vad heter det? :P ) som inte fungerar.

Det kommer spolarvätska till bakrutan och där är det en herrans tryck, men till strålkastarna och vindrutan kommer ingenting.
Har försökt kolla i motorrummet (så gott det går..) och hittar inget som verkar ha läckt någonstans och slangarna till och på motorhuven tycks vara hela, men mer än så har jag inte lyckats se. Sen lyckas jag liksom inte följa slangarna längre...

Någon som varit med om det tidigare och kanske har lite tips om vad som kan vara problemet, kan det vara en backventil som tagit pension någonstans?
Och i så fall, är det svårt att byta ut den eller måste man i princip riva massa saker för att komma åt?

Sökte och hittade följande tråd i ämnet, men fick tyvärr inte mycket till svar; http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... %C3%A4tska

Tack på förhand :) (Lär komma fler frågor från mig framöver, min första bil och är ingen direkt hejare på att skruva, men hoppas man är välkommen här ändå :wink: )
Backventilen sitter på insidan av motorhuvet, följ gummislangen upp från motorrummet upp till huven så hittar du backventilen.

Fast när den är trasig brukar det spruta vätska från den.

/Martin
Jag ser nu att det inte kom något till strålkastarna heller. De lär ha samma pump som till vindrutan, medans den bakre kanske har en egen. Så min gissning är att pumpen eller matningen till den samma har lagt av.

/Martin
av Dson
MartinS skrev:Jag ser nu att det inte kom något till strålkastarna heller. De lär ha samma pump som till vindrutan, medans den bakre kanske har en egen. Så min gissning är att pumpen eller matningen till den samma har lagt av.

/Martin
Det lät ju iofs väldigt logiskt.
När jag provar att köra vindrutespolningen låter det som att en pump går (har lyssnat vid behållaren), men det betyder ju inte att det pumpas någonting.

Skulle det kunna vara att slangen från behållare till pump spruckit inne i själva behållaren? (Annars borde det ju rinna en hel del på marken när man provar?)

Får göra vidare efterforskningar och se om man kan hitta något fel...
av Dson
Visade sig tyvärr inte vara backventilen :(
Var ner till bilen nu och provade och kolla lite igen. Då droppade och hade blivit rejält blött från området vid behållaren.

Misstänker att det är någon slang vid pumpen som lagt av helt enkelt, eftersom den gick.
Såg dock ruskigt trångt ut för att komma åt och fixa något...
Dson skrev:Visade sig tyvärr inte vara backventilen :(
Var ner till bilen nu och provade och kolla lite igen. Då droppade och hade blivit rejält blött från området vid behållaren.

Misstänker att det är någon slang vid pumpen som lagt av helt enkelt, eftersom den gick.
Såg dock ruskigt trångt ut för att komma åt och fixa något...
Troligen pumpen i alla fall.. fick byta min som lät men inte pumpade (var visserligen på en Peugeot men principen är ju samma)
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]