Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Åba
Förlåt att jag kapar tråden så här, men jag ville bara nämna att min V70 började droppa lite olja denna vintern.
Det handlade om ca 3-4 droppar/natt och det märktes inte på oljestickan, men det var ändå irriterande.
Vid den senaste servicen i höstas så hälldes det i Volvos egen 5W-30 och efter det så började alltså motorn läcka lite.
(Jag kunde även höra lite ventilknack)
För en vecka sen byttes det till 5W-40, som jag har haft tidigare utan problem med dropp, och döm om min förvåning när droppandet upphörde omedelbart!
Jag har inte de exakta centistoke-datan för denna olja, men den har ju lite högre varm-viskositet än 5W-30 oljan.
Vad tror ni, kan det uteblivna droppandet ha med den lite tjockare oljan att göra eller är det bara en tillfällighet?
Användarvisningsbild
av CarMan
Åba skrev:Förlåt att jag kapar tråden så här, men jag ville bara nämna att min V70 började droppa lite olja denna vintern.
Det handlade om ca 3-4 droppar/natt och det märktes inte på oljestickan, men det var ändå irriterande.
Vid den senaste servicen i höstas så hälldes det i Volvos egen 5W-30 och efter det så började alltså motorn läcka lite.
(Jag kunde även höra lite ventilknack)
För en vecka sen byttes det till 5W-40, som jag har haft tidigare utan problem med dropp, och döm om min förvåning när droppandet upphörde omedelbart!
Jag har inte de exakta centistoke-datan för denna olja, men den har ju lite högre varm-viskositet än 5W-30 oljan.
Vad tror ni, kan det uteblivna droppandet ha med den lite tjockare oljan att göra eller är det bara en tillfällighet?
Om man vill kan man ju dra slutsatsen att oljan har lika svårt att komma åt at smörja på alla ställen som att leta sig ut ur motorn.

Droppar det från motorn är det nått som är trasigt...
av azith
Jag kanske ska tillägga att jag har en S60 2.4t från 2002 som rullat strax över 15000mil :)

Spelar det någon roll om jag kör med ACEA A3/B3/B4 eller ACEA A5/B5? Vad är skillnaden?
5w30 eller 5w40?
Kan man beställa från den här sidan till norge? http://www.mapodo.de/
Pålitbar sida antar jag :)

Annars vad tror ni om biltemas oljor?
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... -Longlife/
Eller '
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... lja-5W401/
Nu blev det mycket frågor... Frågar man inte får man inget veta :)
mvh
Senast redigerad av 1 azith, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Magnus308
azith skrev:Jag kanske ska tillägga att jag har en S60 2.4t från 2002 som rullat strax över 15000mil :)
A3 B3 5w-30 Är alltså det jag ska testa med?
Kan man beställa från den här sidan till norge? http://www.mapodo.de/
Pålitar sida antar jag :)

Mapodo.de är väldigt pålitliga jag har beställt flera gånger därifrån, Beställer du till Norge får du betala tullavgifter.
Köper du Mobil olja därifrån skulle jag hellre valt deras 0W40 än deras 5W30 men det är min egen åsikt.
av svda
API 40 har högre högtemp viskositet, vilket ev. kan ge lite týstare ventiler än API 30, men kanske också leda till andra problem.
Användarvisningsbild
av Magnus308
svda skrev:API 40 har högre högtemp viskositet, vilket ev. kan ge lite týstare ventiler än API 30, men kanske också leda till andra problem.
I detta fall har den även högre HTHS vilket innebär en starkare oljefilm
av svda
Magnus308 skrev:
svda skrev:API 40 har högre högtemp viskositet, vilket ev. kan ge lite týstare ventiler än API 30, men kanske också leda till andra problem.
I detta fall har den även högre HTHS vilket innebär en starkare oljefilm
Det är kanske inte enbart, men åtminstonne till en del beroende på den högre viskositeten.
av azith
Det var inte till hjälp att byta köra motorrens och sen byta till tjockare olja... dvs att det tickande ljudet består.
Vad är det enklaste ja gkan testa med nu?
Användarvisningsbild
av CarMan
Radera på vad det är som låter.
Sen tar du reda på om din bil låter onormalt mycke eller ej.

Sen kan du göra en åtgärd, helt meningslöst att byta saker o exprimintera hej vilt.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]