Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mrdan
Hej jag håller på att mentalt förbereda mig inför det värsta, ett motorbyte.
I en annan tråd beskrev jag bilens problem och jag börjar vänja mig vid bytestankar då bilen är fräsch och borde hålla massa år till.

Bilen: V40 -00 fas1 2,0T Blackline.

1. Vilka årsmodeller passar min växellåda? Passar fas 2?

2. När jag ändå river, är det smart eller är det omöjligt att säga om det är lika bra att byta växellådan samtidigt.

3. Passar T4 motorer?

Fler frågor på gång...
//Dan
av KajJacob
mrdan skrev:Hej jag håller på att mentalt förbereda mig inför det värsta, ett motorbyte.
I en annan tråd beskrev jag bilens problem och jag börjar vänja mig vid bytestankar då bilen är fräsch och borde hålla massa år till.

Bilen: V40 -00 fas1 2,0T Blackline.

1. Vilka årsmodeller passar min växellåda? Passar fas 2?

2. När jag ändå river, är det smart eller är det omöjligt att säga om det är lika bra att byta växellådan samtidigt.

3. Passar T4 motorer?

Fler frågor på gång...
//Dan
Jag är helt amatör men har varit med om ett motorbyte. Det viktigaste är att motorkoden stämmer överens. Har du T2 eller T3 på slutet? Min var fas 2 T3 och jag hade turen att få tag i en hyfsad för fem papp (skroten hade lagerrensning och motorn hade kostat det dubbla förut) och fick den monterad för tre (mycket svart iofs). Att jag blev nöjd efter bytet är en klar underdrift. Vad du har för växellåda spelar ingen roll, min är automat och motorn kommer från en manuell. Jag lät senare Volvo skölja lådan vilket gör att bilen går som en klocka numera.

Vad du ska göra är att gå ut på http://www.bildelsbasen.se/ och leta efter en motor som stämmer exakt överens med den du har. Att t.ex. montera en T4:a är inget du ska fundera på för även om det skulle gå så lär du aldrig få bilen typad efter det. Kolla sedan runt efter någon som kan lyfta i den åt dig, och även om du skulle välja att få det gjort vitt så lär det nog finnas folk som kan lämna dig ett betydligt bättre pris än vad du har fått.

Som sagt, är bilen i övrigt i hyfsat skick så rekommenderar jag starkt att du gör det. Jag fick en motor som 10.000 mil mindre än den jag hade (som hade gått 21.000) så jag antar att den kommer att rulla bra många år till.

Lycka till!

:)
av rudarmy
byta växellådan samtidigt?
M56an ska du va rädd om, är en mycket bra/hållbar/uppskattad låda!.

mvh bengt
Användarvisningsbild
av mrdan
Jag har en T2 motor och hittade en i Jönköping för 6500:-
Vi glömmer T4 frågorna...
Lådan ska jag vårda, jag lovar! Lika bra att byta lameller nu.
Danke.
av KajJacob
Du kanske skulle passa på att byta turbon också när jag tänker efter. Den sitter nämligen lite tokigt till med monterad motor och jag skulle tänka mig att det är busenkelt att byta innan man lyfter i den nya motorn. Ska du ha en ny är det nog miltalen på turbon som är kritiskt. Jag tror dock utan att jag på något sett är kunnig på området att det är samma turbo på T2 och T3-motorn och att du kan få tag i en hyfsad för överkomligt pris.
Användarvisningsbild
av mrdan
De sa att turbon inte glappade. Lägger hellre ett par tusen på ny kopplig istället.
Fast jag lär se hur turbon ser ut att må vid rivning.
av metalHJ
Nog för att det kan vara trångt med turbobyte med monterad motor, men "så" trångt är det inte. Så är det så att turbon rasar med tiden, är det inte så jävligt att byta med monterad motor. Funkar turbon nu, så kör vidare.

Min snurrar på än idag, efter 28000 mil. Och finns inga papper eller kvitton på att den skulle vart bytt under bilens livslängd, men finns papper på många andra reparationer. Fortsätt sköta dina oljebyten så ska du se att den kommer snurra vidare! Det är bara en lättryckare, som inte belastas så extremt hårt.
av nilo
känns som att det blir lättare att slänga in en motor från -00 2.0T istället för T4.
Vet inte om du får mappa om, om du kör med T4an i istället. styrenheten är programmerad för en annan motor och turbo.

Sedan är -00 motorn mest hållbar också, men om du är ute efter att trimma så fixa fram T4 motorn från 98-00 (helst 00), behåll växellådan och släng in en 14t snurra.
Användarvisningsbild
av mrdan
Nytt läge:
Månadens ekonomi klarar inte ett inköp av motor.
Får istället krypa under och motortvätta spisen.
Ska riva ned och kolla vevhusventilationen, måste hela innsuget bort?
Någonstans måste det vara fel!
Skrev jag att koptestet var bra och teorin om kolvringar är svag?
av rudarmy
börja med tvätt sen kolla vart d kommer olja, oljeretursröret från turbon alt packbox(mellan låda o motor)..
Kan kanske vara packningen till oljereturen på turbon som behöver bytas. Verkar ju vara ganska vanligt
ang. tät vehusventilation:
Det kanske har nämnts tidigare men det sägs ju att om man tappar av oljan utan att öppna påfyllningslocket och det kluckar som när man häller upp en Whiskey så har man problem. Rinner det som när man druckit 3-4 öl och går på muggen så är läget under kontroll:)

men aldrig fel å fixa vhv, ska ju rengöras vart 9000mil el var 6e år, nåt sånt..

Ska riva ned och kolla vevhusventilationen, måste hela innsuget bort?
jepp å spridare/brygga, spjälhus.
googla el sök på x40nordic

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload ... aliten.JPG
finns fler bilder o förklaringar

mvh bengt
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]