Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yoakeem
Har lite strul med bilen och misstänker att min katalysator är rasad, sitter o funderar på att byta till 3" från turbon när jag ändå ska byta men har inga planer på att chippa än så länge. Hur ställer sig bilen till detta? Byter eventuellt till sportinsatsfilter alternativt ett öppet filter bara för o ge motorn lite bättre flås, men som sagt ska man göra detta utan att chippa? Bilen i fråga är en V40 T4 fas 2...

mvh
av Kojje
gaggi77 skrev:Hej
Det funkar bra på T4or. Motor kommer att få runt 20hk och mer ljud. Sen med chipet får du 50hk till. :mrgreen:
20hk vid byta av avgassystem vad har du fått den siffran ifrån nog för att du får en bättre spoolup effekt på turbon men du har samma laddtryck,bränsletryck och tändkurva och på T4:an är orginalsystemet skapligt flöde i orginal någon hästkraft kan du nog få och bilen kan kännas piggare pga. snabbare spoolup men några 20hk på orginalmotorn får du inte men det är inte skadligt för motorn (kör man dock hårt och motrycket i avagsasystemet är för lågt kan man få problem med avgasreningen)och ljudet av det grövre avgassystemet ger ju en viss psykologisk effekt.
Kompletterar man det hela med ett anpassat chip (steg 3) landar man runt 260hk och inte 270hk då orginal kamaxlar i kombination med orginalturbon inte klarar mer, sportkamaxlar finns att få tag i hos en av sveriges kändaste volvotrimmare och då kan du med steg 3 plus dessa kamaxlar räkna med att du kan landa runt 280 hk sedan är det stop för orginalturbon.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]