Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Stan
Som rubriken säger så läcker den olja, ganska mycket. Den trycker bla ut olja vid påfyllningslocket. Har samma symptom som vid igensatt vevhusventilation, problemet är att jag har haft isär och rengjort alltihop men symptomen kvarstår...vad kan det vara då, är min fråga...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bytte du alla slangar i anslutning till vevhusventilationen också för nånstans är det stopp. Kan det möjligen vara för mycket olja i motorn?

Mvh GK
av Stan
Har kollat/bytt alla slangar, är tämligen säker på att det inte är täppt någonstans. Oljenivån ligger på nedre delen på stickan.. kan det vara ventiltätningarna som inte tätare?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
I så fall skulle det nog vara så otätt att bilen inte skulle gå alls. Jag undrar om du inte skall göra ett komptest, kan vara att det är otätt neråt alltså att det kommer tryck från förbränningsrummen, Luktar oljan bensin?

Mvh GK
av Stan
Ok..får göra ett komptest, och se vad det säger. Vad gäller oljan så luktar den inte bensin. Är det byte av kolvringar som gäller i så fall?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara men kolla kompet först och se vad det säger.

Mvh GK
av I.H.P
Stan skrev:...Har samma symptom som vid igensatt vevhusventilation, problemet är att jag har haft isär och rengjort alltihop men symptomen kvarstår...
Farsans 230FB kunde ibland trycka ur sig 1l olja på 5mil. Han rengjorde också alltihop utan någon förbättring. Efter byte av oljefällan (på motorblocket ca 400kr) blev allt perfekt. Vi sågade isär den gamla och den var totalt igenkoksad så trots att farsan hade haft dän den, sköljt den i diesel och blåst den ren så satte den igen sig då och då. Om motorn gått hårt med dålig och gammal olja så koksar oljefällan igen.
//Björn
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]