- lör 30 apr 2011, 12:05
Hej! b230ft, LH2.4
felkoder:
2-3-2 (Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid tomgång. Stannar efter kallstart)
1-2-3 (Signal från kylvätsketemperatursensor finns inte/fel, svårstartad motor)
att jag får felkod 2-3-2 skulle kunna bero på 1-2-3, så vi satsar på den...
jag får alltså felkod 1-2-3 när jag kör, dock så är inte bilen svårstartad...
testade byta till en annan likadan givare med samma resultat. När bilen går igång står den på lambda 0.96-1.0,
när motorn är riktigt varm så bottnar bredbandslambdan.. den går ner till 0.65
är jag ute och kör ligger den på ca 0.80 vid 90km/h på jämngas, ingen större belastning alltså.
ingen annan felkod har jag då (förutom 2-3-2 då, och bränsletrycket ligger på 3.0, skruvade till och med ner det till 2.7 bara för att testa skillnad...)
rycker jag däremot ut kontakten för tempgivaren så får jag felkod 2-2-4 på tändningssidan
2-2-4 (Kylvätskans temperatursensorsignal utebliven eller felaktig.)
stoppar jag in den igen och nollställer felkoden så kommer den inte tillbaka
Mätte upp kabeln med tändningen på:
röd/svart kabel: 5.28volt
vit kabel: 4.92volt
och givaren när motorn var varm låg den på cirka
370 ohm
Vart är mitt fel?
kom på en sak idag, mitt insug nu har ingen kallstartsspridare, men det hade den förra, men då borde den väl lägga en felkod på den? och den borde väl få förlite bränsle vid kallstart om den inte finns om det nu skulle vara ett problem för systemet....
felkoder:
2-3-2 (Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid tomgång. Stannar efter kallstart)
1-2-3 (Signal från kylvätsketemperatursensor finns inte/fel, svårstartad motor)
att jag får felkod 2-3-2 skulle kunna bero på 1-2-3, så vi satsar på den...
jag får alltså felkod 1-2-3 när jag kör, dock så är inte bilen svårstartad...
testade byta till en annan likadan givare med samma resultat. När bilen går igång står den på lambda 0.96-1.0,
när motorn är riktigt varm så bottnar bredbandslambdan.. den går ner till 0.65
är jag ute och kör ligger den på ca 0.80 vid 90km/h på jämngas, ingen större belastning alltså.
ingen annan felkod har jag då (förutom 2-3-2 då, och bränsletrycket ligger på 3.0, skruvade till och med ner det till 2.7 bara för att testa skillnad...)
rycker jag däremot ut kontakten för tempgivaren så får jag felkod 2-2-4 på tändningssidan
2-2-4 (Kylvätskans temperatursensorsignal utebliven eller felaktig.)
stoppar jag in den igen och nollställer felkoden så kommer den inte tillbaka
Mätte upp kabeln med tändningen på:
röd/svart kabel: 5.28volt
vit kabel: 4.92volt
och givaren när motorn var varm låg den på cirka
370 ohm
Vart är mitt fel?
kom på en sak idag, mitt insug nu har ingen kallstartsspridare, men det hade den förra, men då borde den väl lägga en felkod på den? och den borde väl få förlite bränsle vid kallstart om den inte finns om det nu skulle vara ett problem för systemet....
- By RonnieLkpg