Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Compactmannen
Tjaba!

Min 740 GLT 1988, håller på och jävlas - den dör under färd. Gick utan problem i går torsdags till och från jobbet, sen när jag kom hem så tog jag ur instrumentpanelen för att laga pinnen som man nollställer tripmätarn med. Senare på kvällen började bilens stereo och slå av och slå på, sedan när jag slog av bilen och försökte starta så gick den inte igång! Väntade en stund och försökte starta bilen igen och då gick bilen. Sen dog bilen igen när jag skulle hem, då rullade jag igång bilfan och höll högt varvtal. När jag kommer hem slänger jag på ctek laddarn på ett schyst batteri fick stå och ladda i 19 tim och ctek:en visade att batteriet var fulladdat.

Kanon tänkte jag! Monterade dit det bättre beg batteriet och åkte en runda, bilen började te sig likadant fast det sitter ett schyst batteri i bilen!

Kan någon veta vad det är som spökar för min bil? Kan det vara felkopplat bakom panelen? Ska jag läsa koder?

Tack på förhand! :D
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kontrollera och rengör batteripolernas kabelskor. Kontrollera den tjocka kabeln som går mellan batteriets minuspol och motorn, lossa den vid motorn och rengör anslutningsytorna och sätt tillbaka. Kontrollera övre jordflätan mellan motor och kaross. Kontrollera den tjocka kabeln från batteriets pluspol hela vägen från batteri till startmotor. Kontrollera och gör rena alla anslutningar vid startmotor. Vi få komma ihåg att vi har gamla bilar och ärgade anslutningar är ofta grunden till de problem vi kan ha med dem.

Mvh GK
av sicnarf
Lyser ladd lampan på panelen när du slår på tändningen?Jag misstänker att felet ligger där och att batteriet ej blir laddad under färd.Du kan ha kommit åt nåt under din .trippmätar reperation
Batterilampan lyste inte. Så jag tog ur instrumentet igen och såg att kontaktstycket bakom klockan hade hoppat ur! Satte tillbaka kontaktstycket och nu funkar 740:in som den ska igen! :lol:
Re: 740 lambda

Mager blandning är ofta luftläck på[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänst[…]

Hastihetsmätare.

Jag använder en äldre mobiltelefon med e[…]

När är däcken tillverkade?