Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Edit: 5/5-11
Bilen går fortfarande skit trots att magnetventil och LMM är bytt. Läs de nedersta två inläggen för att se problemet.

Edit: 04/30, läs nedersta inlägget.

Hej!

Haft problem ett tag med "Motorstyrsystem, service erfodras".
Detta avhjälptes med ny LMM, men nu går bilen lite slöare än tidigare, hur attans kan det bli så?

Idéer mottages gärna!

Mvh Matte
Senast redigerad av 4 Snelhest, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Nexus
är det rätt LMM? byttes den bara rakt av eller nolla man och ser så inga nya koder kommer upp
Användarvisningsbild
av hollan
nolla du adaptionen efter bytet? tog 5a säkringen till ecm i 5min alt ryckte batteripolen hur långt har du kört ef bytet? har du raderat dom gammla felkoderna som ev ligger i styrenheten från din gammla lmm
av Snelhest
Ja det är rätt LMM, den byttes rätt av förutom att minuskabeln till batteriet lossades i de 10-15 minuterna det tog.
Felet i servicerutan försvann och den orangea motorfelslampan på högersidan slocknade också.

Det kanske inte räckte?

Vad är adaptionen?

Får testa rycka säkringen, eller fungerar det lika bra att lossa minuskabeln längre tid?

Bilen går bra på tomgång, svarar fort på gas ifrån stillastående (dessa saker var inte bra tidigare), när man matar på nu märks det dock tydligt att den surar då den inte tenderar till att tappa fäste på tvåan över huvudtaget. Drar sämre på höga varv på 1-3, fjärde växeln verkar den dra som den ska på, men inte helt hundra där heller.

Tack för svaren!

Mvh Matte
av Snelhest
Strul igen, bilen drar ibland hårt nog för att släppa lite på 2:an medans den ibland inte gör det på 1:an.

Full gas ute på motorvägen resulterar i att man tydligt känner att full effekt kommer och går.

Tips?
Användarvisningsbild
av hollan
känns ju lite som turbo reglerventilen håller på att ge upp den lilla grunkan som sitter på luftburken där 3slangar går in och en kontakt läs ut felkoder den brukar sätta
Användarvisningsbild
av Funk
turbo reglerventilen
Kallas ganska ofta för magnetventilen, sök på forumet så hittar du massor att läsa...

/Thomas
av Snelhest
Var idag och köpte en ny originalventil ifrån Volvo, den hjälpte inte dessvärre.

När man ger gas, peakar den väldigt högt för att sen sänka laddet ordentligt. Ibland svajar laddet till lite innan det stabiliserar sig.
av Snelhest
Var och kollade felkoderna nyss, inte ett fel!

Har misstänkt spjällhuset, men verkar inte som att den är problemet. Bilen beter sig alltså fullt normalt i övrigt. Funderade också på om den läcker någonstans på trycksidan, men man hör tydligt hur turbon laddar mindre.

Det måste ha något med wastegate och tryckklocka att göra?

Edit: En grej jag faktiskt glömt nämna är att den övre av dessa 2st givare på tryckröret före spjällhuset (den vänstra, sett framifrån) lossnade i fredags, när jag monterade tillbaka den tyckte jag nog att det kanske var med den problemen började, men jag är inte helt säker.

Jag bestämde mig för att beställa nya lmm också, jag hade ju felkoder med min gamla så när jag bytte till en begagnad ifrån skroten försvann alla felkoder och konstigheter. När jag monterade på min gamla idag kom alla felen tillbaka men bilen gick attans bättre. Får se imorgon med min nya lmm hur bilen går.

Bild

Läste ur koder nu o fick felkod på temp[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]