- mån 25 apr 2011, 22:13
#523160
Volvo V40 2.0T -00 ca 22000mil Blackline
Här om dagen rasade min V40, det kom ljus rök som luktade bränt. Jag kollade genast stickan och där var det tomt på olja! Helvete! Fyllde på tre liter olja och hoppades på det bästa. Men under dagen fortsatte det att ryka och bilen dog säkert fem gånger i färd, bara att starta igen.
Min kära far var säker att det var cylinderpackningen, för det såg ut som att det var olja i kylartanken. Sagt och gjort rev vi ned toppen och kollade packningen, den var ganska ok tyckte vi. Kolvarna var fina och tändstiften var också fina. Helvete!
Vi rengjorde oljesumpen (den svarta lådan) den var full med gammal olja. Vad betyder det?
Jag kollade under bilen och det är mest olja mellan motor och växellåda, om en packbox går där, fungerar kopplingen som den ska då, får inte den olja på sig och börjar slira? Mina lameller fungerar utmärkt.
Vi började misstänka turbon, farsan kände att det var olja i något rör, vet ej vilket han snackar om. Finns det några varningar om att turbon håller på att gå sönder? Typ, rök...?
Om jag måste byta turbon, då tänker jag köpa en beg och montera själv, är det en t12 jag måste ha? Behöver jag byta packningar eller liknande vid turbobyte?
Jag har en verkstadtid på torsdag, hur ska jag förhålla mig till dem? De trodde att det var packboxen mellan motor och växellåda, de ville samtidigt byta lamellerna... Ska jag kanske bara be dem att felsöka den och kontakta mig.
Om ni orkat läsa hit så tackar jag er!
//Dan
Här om dagen rasade min V40, det kom ljus rök som luktade bränt. Jag kollade genast stickan och där var det tomt på olja! Helvete! Fyllde på tre liter olja och hoppades på det bästa. Men under dagen fortsatte det att ryka och bilen dog säkert fem gånger i färd, bara att starta igen.
Min kära far var säker att det var cylinderpackningen, för det såg ut som att det var olja i kylartanken. Sagt och gjort rev vi ned toppen och kollade packningen, den var ganska ok tyckte vi. Kolvarna var fina och tändstiften var också fina. Helvete!
Vi rengjorde oljesumpen (den svarta lådan) den var full med gammal olja. Vad betyder det?
Jag kollade under bilen och det är mest olja mellan motor och växellåda, om en packbox går där, fungerar kopplingen som den ska då, får inte den olja på sig och börjar slira? Mina lameller fungerar utmärkt.
Vi började misstänka turbon, farsan kände att det var olja i något rör, vet ej vilket han snackar om. Finns det några varningar om att turbon håller på att gå sönder? Typ, rök...?
Om jag måste byta turbon, då tänker jag köpa en beg och montera själv, är det en t12 jag måste ha? Behöver jag byta packningar eller liknande vid turbobyte?
Jag har en verkstadtid på torsdag, hur ska jag förhålla mig till dem? De trodde att det var packboxen mellan motor och växellåda, de ville samtidigt byta lamellerna... Ska jag kanske bara be dem att felsöka den och kontakta mig.
Om ni orkat läsa hit så tackar jag er!
//Dan
V40 2.0T -00 fas1 Blackline