Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pekka88
skulle den äldre typen av b230 bara hålla några år innan motorn rasade för folk? jag tycker sådanna här problem borde visa sig först typ 10 -15 år senare ...vilken typ av motor som hållit bäst. Min b230 är av den "klenare" och fungerar hur bra som helst än.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Så länge motorerna är original så klarar man sig oftast rätt bra. Men så fort det börjar talas om trim så är man ute på tunn is, speciellt vad det gäller turbomotorerna som dessutom lider av klena vevstakar. Dessa gjordes klena för att hålla ner den roterande vikten, vilket också var för att spara bränsle. Så att så länge man håller sig till motorer i originalskick utan turbo som oljebytena skötts på så håller dem som oftast länge.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det är väl som vanligt att det beror på hur man hanterar bitarna och hur man servar dom. Det går ju att köra skiten ur vad som helst om man bara anstränger sig :mrgreen: . I min ungdom var jag ganska framgångsrik på detta, den enda bil jag hade då som stod emot mina ansträngningar bäst var en 57:a PV med B16. Lyckades sabba den ändå genom att klantmeka den. :(

Mvh GK
Re: 740 lambda

Mager blandning är ofta luftläck på[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänst[…]

Hastihetsmätare.

Jag använder en äldre mobiltelefon med e[…]

När är däcken tillverkade?