Svår fråga, men jag skulle nog testa med labdan först (säger inte att det är rätt) men kattfaen brukar oftast bli tilltäppt och på det viset bli slut. Det är vad jag har lärt mej, men det kan vara fel men vanligt med att platinacellerna blir så slitna att dom faller ihop och då täpper till utblåset så att bilen blir trött och inte orkar att varva ur, så därför och med ditt fel så byt lambdan, inte så dyr på biltema och dom funkar, se bara till att få rätt, med rätt antal kabelanslutningar.
Men ?:-/ Ja jag läste igenom tråden från början igen så jag vet vad du har skrivit och vilka tips du fått.
Jag undrar om vi kanske har glömt den vanligaste felkällan på dessa bilar :-O) Ja vad är det ?:-/
Jag har skrivit det förr och som jag och flera andra som frågat här har haft hjälp av.
OXID :-O) Så heter det det där som bara uppstår i våra kära bilars kontaktstycken och som gör att signalen till styrdonen kan bli fel
Så testa med att köpa en bra elektronikrengöringsspray och då menar jag inte 5-56 eller liknande utan riktig rengöringsspray, ta isär ALLA kontaktstycken som du kan hitta i motorrummet och spreja, vänta, skrapa rent, spreja gärna med någon typ av "eftersprej" ja det finns sån och den brukar torka ut allt slask som blir vid rengöring. Sen INNAN du sätter ihop allt igen så MÅSTE du fylla kontaktytorna med någon typ av "högtemperaturfett" som dom kallar det, finns hos din närmaste Volvohandlare och kostar typ en 50-lapp för en liten tub men som räcker LÄÄNGE :mrgreen: Detta för att i möjligaste mån förhindra att fukt och syre kommer in igen och orsakar ny oxid.
Ja det blev en lång utläggning här men det där med oxid är så oerhört vanligt på alla moderna bilar och eftersom bara ett litet kontaktfel kan ge så fel värden till en styrenhet att den hela tiden räknar fel och detta kan tillockmed orsaka andra fel.