Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonnyo
Har nu varit inne med den 1 gång till men samma fel igen trots att jag bytt nån syregivare och servat.Skall jag prova katten eller lamda som nästa steg?
Användarvisningsbild
av vetten
Svår fråga, men jag skulle nog testa med labdan först (säger inte att det är rätt) men kattfaen brukar oftast bli tilltäppt och på det viset bli slut. Det är vad jag har lärt mej, men det kan vara fel men vanligt med att platinacellerna blir så slitna att dom faller ihop och då täpper till utblåset så att bilen blir trött och inte orkar att varva ur, så därför och med ditt fel så byt lambdan, inte så dyr på biltema och dom funkar, se bara till att få rätt, med rätt antal kabelanslutningar.

Men ?:-/ Ja jag läste igenom tråden från början igen så jag vet vad du har skrivit och vilka tips du fått.

Jag undrar om vi kanske har glömt den vanligaste felkällan på dessa bilar :-O) Ja vad är det ?:-/

Jag har skrivit det förr och som jag och flera andra som frågat här har haft hjälp av.

OXID :-O) Så heter det det där som bara uppstår i våra kära bilars kontaktstycken och som gör att signalen till styrdonen kan bli fel :x

Så testa med att köpa en bra elektronikrengöringsspray och då menar jag inte 5-56 eller liknande utan riktig rengöringsspray, ta isär ALLA kontaktstycken som du kan hitta i motorrummet och spreja, vänta, skrapa rent, spreja gärna med någon typ av "eftersprej" ja det finns sån och den brukar torka ut allt slask som blir vid rengöring. Sen INNAN du sätter ihop allt igen så MÅSTE du fylla kontaktytorna med någon typ av "högtemperaturfett" som dom kallar det, finns hos din närmaste Volvohandlare och kostar typ en 50-lapp för en liten tub men som räcker LÄÄNGE :mrgreen: Detta för att i möjligaste mån förhindra att fukt och syre kommer in igen och orsakar ny oxid.

Ja det blev en lång utläggning här men det där med oxid är så oerhört vanligt på alla moderna bilar och eftersom bara ett litet kontaktfel kan ge så fel värden till en styrenhet att den hela tiden räknar fel och detta kan tillockmed orsaka andra fel.
av jonnyo
Tack för tipsen Vetten skall kolla kontakterna men om inte det hjälper så får jag testa lamdan.Kompisen hade en men den såg inte frisk ut.Har själv en som ligger från en annan volvo men den har 4 sladdar grå-svart-vit-vit och den som sitter där har bara 2 vita-1 svart,går det att koppla ihop den så att det funkar eller det är inte samma?
av jonnyo
Fick tag i en lambda från en krockad(gratis) 460 som nyligen klarat bes. och bytte den.Det gick banne mig inte ändå,för höga värde fortfarande.Får se om man kan hitta en kat nånstans annars får den gå till skroten.Har någon fler ideer så kom gärna med dom
av jonnyo
Har nu varit ute och kollat fel-koder igen och nu är 2-4-3 tillbaka som skulle vara spjäll-kontakten.Är det samma som spjällägesgivaren,den är ju bytt en gång men visserligen från skroten.Vet någon nåt så var snäll och dela med för jag har kört fast totalt.
av jonnyo
Har mätt spjällgivaren nu och följande värde framkom
1 & 3 Throttle Closed 1041Ohm
1 & 3 Throttle Fully Open 2580 Ohm
2 & 3 Throttle Closed 2581 Ohm
2 & 3 Throttle Fully Open 1040Ohm
är det normalt eller den är kass?
av jonnyo
Har ni tröttnat på mig eller?Jag är desperat efter hjälp eftersom kunnandet inte är så stort och plånboken klen
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Exakt vilka värden (alla) fick du på SBP? Vad jag funderar lite över är om lambdan luras av att det t.ex. finns ett litet avgasläckage eller att du har läcka eller läckor i luft eller vakuumslangar. Kolla alla slangar med hjälp av startgas(om varvet går upp har du hittat en läcka) och inkludera spjällhuspackning samt insugspackning i kontrollen. Försök spruta startgas underifrån vid insuget då läckor kan uppstå där.

Mvh GK
av jonnyo
Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO 0,4 (0,5) HC 035 (100)
CO 2500 0,6 (0,3) LAMBDA 1,03 (0,96-1,04)

när jag provade med den nya/beg lamdasonden så blev dom andra värdena också höga
det finns ett pyttelitet läckage i en skarv på avgasröret mittunder men enligt bes.gubben var det för litet för att ha betydelse
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]